Hvordan du effektivt øger salget i din webshop

Hvordan du effektivt øger salget i din webshop

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Som webshopejer, er der mange tiltag du kan tage i brug, for at øge salget i din webshop. I artiklen her, vil du lære nogle af de vigtigste og mest effektive tiltag.

Du vil blandt andet lære om Facebook retargeting, email marketing og konverteringsoptimering.

Vi som forbrugere, kræver i dag mange flere touch points end førhen, før vi foretager et køb online.

Ved at implementere de tiltag du vil lære i artiklen her, kan du opnå flere touch points hos din målgruppe, og samtidig skabe en rød tråd igennem hele din online markedsføring. 

Konverteringsoptimering er en vigtig disciplin for alle webshops og hjemmesider, som sælger et produkt eller en service. Det gælder både om det er små sider med få specifikke produkter som f.eks. chaussesten.dk eller vintønde.dk, eller ved større sider med mange produkter som f.eks. genialegaver.dk.

Gøres det korrekt, vil det med garanti resultere i øget salg i din webshop.

Lad os starte med en af mine personlige favoritter, Facebook retargeting kampagner.

  

Facebook retargeting kampagner

En af de absolut hurtigste og mest effektive måder at øge salget i din webshop på, er ved at opsætte retargeting kampagner på Facebook.

Facebooks retargeting muligheder, er et af deres stærkeste online marketing værktøjer, især for ecommerce virksomheder. Det er ofte her du vil opleve de bedste konverteringer for de billigste penge.

Ved at henvende dig til de personer, som på en eller anden måde allerede har vist interesse i din virksomhed, kan du nemlig opnå et betydeligt bedre afkast. Det er fordi, at denne del af din målgruppe allerede er varmet op, og dermed mere købeklar.

Der er mange måder en person kan vise interesse i din virksomhed. Det kan være de har besøgt din hjemmeside, set på et bestemt produkt, eller lagt et produkt i kurven.

Retargeting er når vi henvender os til denne del af målgruppen.

Facebooks retargeting proces ser således ud:

 

 

Det geniale ved Facebooks retargeting kampagner er, at det er en engangs opsætning. Når kampagnerne først er sat op, kører de automatisk.

  

Opsæt din retargeting kampagne

Facebook gør det heldigvis nemt at opsætte retargeting kampagner til din webshop.

Den nemmeste måde at gøre det på, er med dynamiske produktannoncer. Dem laver du ved at oprette en kampagne med ’’Salg fra katalog’’ kampagnemålsætningen.

 

 

Bemærk at denne kampagnetype kræver at Facebook Pixel er installeret på din hjemmeside. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du læse denne Facebook Pixel begynder guide.

Når du har valgt Salg fra katalog som din kampagnemålsætning, har du under annoncesætniveau en række retargeting muligheder at vælge i mellem.

Hvis dette er din første retargeting kampagne, vil jeg anbefale dig at benytte en af følgende retargeting målgrupper:

 

 

Ved at vælge en af disse målgrupper, kan du henvende dig til folk som har set et produkt på din webshop, men ikke købt det, eller folk som har føjet et produkt til, kurven men ikke købt.

Med data fra Facebook Pixel, ved Facebook præcis hvilket produkt en given person har været inde og se på. Næste gang personen går på Facebook, vil de derfor få vist en annonce med lige nøjagtigt det produkt.

Annoncen laves som en karruselannonce under annonceniveau. Her kan lægges tekst henover billederne, f.eks. med pris eller gratis fragt.

Hvis du er ny til Facebook annoncering og ikke ved hvordan du laver en annonce i praksis, kan du læse denne guide til hvordan du laver din første Facebook annonce.

  

Krydssalg på Facebook

Krydssalg er en anden effektiv retargeting mulighed Facebook tilbyder.

Med krydssalg kan du henvende dig til dine tidligere kunder, og vise dem annoncer for et produkt, som supplerer et produkt de allerede har købt.

 

 

Eksempler på krydssalg:

  • Til kunder som har købt løbesko, vis annoncer med skosåler
  • Til kunder som har købt smykker, vis annoncer med smykkeskrin
  • Til kunder som har købt en kaffemaskine, vis annoncer med kaffebønner


Personer som allerede har handlet i din webshop, er mere tilbøjelig til at gøre det igen. Nu kender de til dig, og troværdigheden er øget. Din relation til kunden er styrket. Derfor vil du i langt de fleste tilfælde opleve et godt afkast på dine retargeting kampagner til tidligere kunder.

Der er adskillige måder du kan lave retargeting kampagner på. Hjemmeside besøgende, folk som har lagt i kurv og tidligere kunder er dog ofte de bedste retargeting målgrupper.

Hvis du endnu ikke har retargeting kampagner oppe for din webshop, er disse de første du bør have fokus på at få sat op.

  

Email marketing for webshops

Email marketing, er en anden effektiv måde at øge salget i din webshop på, og er essentielt for alle webshops. Det er et punkt som bør prioriteres højt.

I en undersøgelse lavet af Salecycle, oplyste 59% af deltagerne, at emails fra virksomheder havde en betydning for deres købsbeslutning. Samtidig svarede over 50%, af de købte produkter via emails en gang om måneden.

Derfor er email marketing super vigtigt for webshops. Når du har bygget din emailliste op, har du din egen markedsføringskanal, hvor du gratis kan styrke kunderelationer og markedsføre dig igennem.

Det første du skal have taget stilling til når du går i gang med email marketing, er hvilken email marketing platform du vil benytte.

Som webshop er der 2 platforme du bør overveje, Mailchimp og Klavio.

Nybegynderen bruger typisk Mailchimp da det er gratis i starten og nemt at komme i gang med.

Den mere avancerede webshopejer bruger Klaviyo. Det er en email marketing platform, som har specialiseret sig i ecommerce. Her er mange flere muligheder end i Mailchimp.

  

Få samlet nyhedsbrevs tilmeldinger

Første skridt er at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Med andre ord, at få opbygget din emailliste.

En måde at gøre det på, er ved checkout at have en boks som kunden kan krydse af i, hvis de ønsker at modtage mails fra dig fremover. Du kan f.eks. lokke med, at de vil være de første til at høre om nye tilbud og produkter.

En anden måde at gøre det på, er ved at bruge de sociale medier. Her kan du med fordel benytte dig af Leadgenererings annoncer på Facebook.

Hvis du effektivt vil opbygge dit nyhedsbrev via Facebook og Instagram, er du nød til at smide nogle penge i det, og gøre det via annoncer.

Facebook har de seneste år, stort set dræbt den organiske rækkevidde, og det gør simpelthen at du ikke længere kan komme ud til nok folk, ved blot at lave et almindeligt opslag på din Facebookside.

  

Lok med en lead magnet

For at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, er du nød til at give dem noget til gengæld. Du er nød til at lokke med noget de finder interessant og værdifuldt nok til at give deres oplysninger.

Det som gives i byt kaldes en ’’lead magnet’’.

En lead magnet kan f.eks. være adgang til en konkurrence, hvor folk skal skrive sig op til dit nyhedsbrev for at deltage.

En anden mulighed er at tilbyde en rabatkupon for at skrive sig op. Det kan være de får en 15% rabatkode til første køb når de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Ovenstående 2 er de mest effektive måder at opbygge en emailliste for webshops. Hvilken du skal bruge er op til dig, jeg vil anbefale at du bruger begge.

Du vil muligvis opleve at de tilmeldinger der kommer fra konkurrencer ofte er billigere at få, dog af lavere kvalitet.

På den anden side er tilmeldinger med rabatkoder ofte en smule dyrere, dog af bedre kvalitet.

  

Send emails til dit nyhedsbrev

Når du har fået opbygget dit nyhedsbrev, er det tid til at sende mails ud til dem.

Du kan f.eks. sende mails ud når der er nye produkter i webshoppen, når du har tilbud, eller du kan sende rabatkoder til dem, som ikke har købt hos dig længe.

Hvor ofte du skal sende mails ud er et bredt diskuteret emne. Svaret er, at der ikke er noget korrekt svar. Nogle virksomheder sender mails ud en gang om måneden, andre en gang om ugen, og nogle endda en gang om dagen.

Her er du nød til at prøve dig frem og se hvad der virker for netop din webshop.

  

Email automatisering

Størstedelen af din email markedsføring, er ikke de manuelle mails der sendes. Det er i høj grad automatiske emails.

Der er flere typer af automatiske emails der skal sættes op. Først og fremmest skal de som tilmelder sig dit nyhedsbrev have en velkomstmail. Typisk har man ikke kun én velkomstmail, men flere, afhængig af hvordan personen har skrevet sig op.

Har de f.eks. skrevet sig op via din hjemmeside, skal de have én variant af velkomstmailen. Har de skrevet sig op ved at tilmelde sig en konkurrence, skal det være en anden variant med info om konkurrencen. Har de skrevet sig op i byt for en rabatkode, skal de have en variant hvor rabatkoden indgår.

Efter velkomstmailen bør der efterfølgende være en række emails, som sendes ud automatisk over de næste par dage til et par uger. Disse automatiske emails kaldes emailserier.

Et eksempel på en automatisk emailserie kunne så sådan ud:

  • Dag 1 (med det samme ved tilmelding): Velkomstmail med tak for tilmeldingen og 15% rabatkode
  • Dag 2: Email med info om at der er gratis fragt over 500 kr.
  • Dag 3: En kort introduktion af webshoppen og jeres værdier
  • Dag 4: Et udvalg af jeres nyeste/bedst sælgende produkter

  

Andre vigtige automatiske emails

Udover velkomstmails og emailserierne, er der også andre vigtige email automatiseringer som bør sættes op.

Tidligere kom vi ind på, hvordan du kan henvende dig med retargeting annoncer på Facebook, til folk som har lagt et produkt i kurven, men ikke købt. Samme princip bør ligeledes sættes op via email.

Via din email marketing software, kan du sætte en automatisk email op, som bliver sendt ud til dem som har lagt et produkt i kurven, men ikke købt. Det kan f.eks. være den bliver sendt ud 2-3 dage efter med en 10% rabatkupon.

En anden vigtig automatisk email som er relevant, er til dem som ikke har købt noget i webshoppen i en given periode. Det kunne f.eks. være 60 eller 90 dage.

Her kan ligeledes sendes en email ud med 10% rabat, eller andet attraktivt tilbud som kan få personen til at komme tilbage og handle hos dig igen.

Der er et utal er automatiske emails som kan sættes op, men som minimum bør du sætte dem op, vi er kommet ind på her.

For at opsummere er det:

  • Velkomstmails og emailserier hertil
  • Tilføjet til kurv, men ikke købt
  • Ikke købt i en given periode

  

Email marketing kombineret med Facebook annoncer

Nu har vi fået dækket, hvordan du kan bruge Facebook retargeting og email automatisering, til at øge salget i din webshop hver for sig.

Hvis du endnu ikke har sat en af de to online marketingtiltag i værk, vil du helt sikkert se betydelig øget salg ved at gøre det.

Der hvor din online markedsføring går op i en højere enhed, er dog når du kombinerer de to.

Hvis du markedsfører en kampagne både på Facebook og via email, vil du opleve endnu højere konverteringsrate, end hvis du blot brugte en af dem.

Det skaber ekstra touch points hos din målgruppe, og gør at de er mere tilbøjelige til at tage handling. Jo flere touch points, jo større chance for et salg.

Hvis du ønsker at opnå de absolut bedste resultater med online marketing, kan jeg derfor kun anbefale, at du skaber en rød tråd igennem din markedsføringskampagner ved at kombinere de to.

  

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering er et punkt som alle ambitiøse webshops bør fokusere på.

Det fede ved konverteringsoptimering er, at du ved at lave små ændringer og tiltag, kan øge konverteringerne ’’en lille smule’’.

’’En lille smule’’ øget konverteringer fra flere forskellige tiltag, bliver lige pludseligt til meget.

Helt basal konverteringsoptimering, er at sørge for at ens webshop er brugervenlig, hurtig og nem at navigere rundt på.

Dertil skal det være nemt for den besøgende at foretage et køb. ’’Køb’’ knappen skal være let at finde på produktsiden, og bør være i en farve som står ud fra resten af siden.

Det kan i nogle tilfælde forstyrre sidedesignets æstetik en lille smule, men her må du prioritere og sige at konverteringer er vigtigere. Det er trods alt det webshoppens formål er.

Ud over det basale, er der et par andre konverteringsoptimerings tiltag der er værd at nævne.

  

Øg det gennemsnitlige salg med et order bump

En måde at konverteringsoptimere på, er ved at øge det gennemsnitlige salg pr. kunde.

Det kan du gøre ved at tilføje et order bump ved checkout. Et order bump er et lille ekstra produkt som kunden bliver tilbudt, når de alligevel er ved at lave et køb.

Når de er ved at købe et produkt til f.eks. 800 kr., er de mere tilbøjelige til også at sige ja til et ekstra produkt til f.eks. 80 kr.

Dit order bump produkt skal gerne være i samme kategori, som det produkt kunden er ved at købe, og endnu bedre komplementere det.

Eksempler:

  • Kunden køber en køkkenkniv til 300 kr. – order bump kan være et skærebræt til 50 kr.
  • Kunden køber et par bukser til 600 kr. – order bump kan være en t-shirt til 150 kr.
  • Kunden køber en mobiltelefon – order bump kan være forsikring til telefonen


Her er et eksempel på hvordan en order bump kan se ud ved checkout.

 

 

Kunden skal blot klikke af i boksen, og produktet bliver tilføjet til kurven.

  

Øg konverteringsraten med en exit pop-up

En anden måde at konverteringsoptimere på, er ved at øge konverteringsraten. Konverteringsraten er den % af de besøgende på din webshop, som foretager et køb.

Det kan du gøre ved at tilføje en exit pop-up. Den vises når den besøgende fører musen op mod browserbaren. Det indikerer at de er ved at forlade siden og exit pop-up’en udløses.

Hvis den besøgende alligevel er ved at forlade siden, kan du ligeså godt gøre et sidste forsøg på at konvertere dem.  Det kan være med en rabatkode eller tilmelding til nyhedsbrev.

Med den danske software Sleeknote kan du nemt tilføje pop-ups til din hjemmeside.

Se her et fremragende eksempel på hvordan virksomheden Pilgrim har brugt Sleeknote exit pop-ups, til at opbygge deres nyhedsbrev, ved at tilbyde en 10% rabatkode.

 

  

Konklusion

Her er en opsummering af de tiltag du har lært, til effektivt at øge salget i din webshop:

  • Opsæt Facebook retargeting kampagner
  • Opsæt krydssalgs Facebook kampagner
  • Benyt email marketing
  • Opbyg dit nyhedsbrev med en leadmagnet
  • Opsæt automatisk emails
  • Konverteringsoptimering
  • Tilføj et order bump ved checkout
  • Tilføj en exit pop-up


Alle disse tiltag vil hver i sær øge salget i din webshop, hvis de opsættes korrekt. Hvis du virkelig vil sætte gang i salget, bør du implementere så mange af tiltagene som muligt, og skabe en rød tråd gennem hele din online markedsføring.

Det kan du gøre, ved at få de forskellige tiltag til at arbejde sammen og styrke hinanden. Hvis du har brug for hjælp til denne del af processen, kan du med fordel konsultere et online marketing bureau.

Her er et eksempel på en kunderejse hos en webshop, der gør brug af flere af tiltagene:

En person tilmelder sig dit nyhedsbrev ved en exit pop-up -> Velkomstmail og automatisk emailserie bliver sat i gang -> Personen ser på et produkt på din hjemmeside, via en email -> Personen får vist dynamisk produkt Facebook annonce på produktet næste gang han går på Facebook -> Personen klikker på annoncen, tilføjer et produkt til kurven og får tilbudt et order bump produkt -> Personen køber produkt og order bump

Dette er blot en af mange forskellige kunderejser, som er mulige ved at bruge disse tiltag.

Jeg håber at du vil gøre brug af nogle (eller alle) af disse tiltag, og at de kan hjælpe dig til effektivt at øge salget i din webshop.

God fornøjelse!

Webshop – FAQ

Hvad er en webshop?

En webshop som på dansk hedder en netbutik, er en butik som er baseret online. Via en hjemmeside kan folk kan købe produkter og ydelser fra deres computer, mobil eller tablet. 

Hvordan starter jeg en webshop?

Først skal du have købt et domæne og hosting hos en hosting udbyder. Herefter skal du have lavet selve webshoppen. Det kan gøres i CMS systemer specialiseret i eCommerce som Shopify, Prestashop eller Magento. En anden populær løsning er WordPress med WooCommerce plugin.

Hvordan markedsfører jeg min webshop?

Der er mange valgmuligheder til markedsføring af webshops online. Her i blandt SoMe Marketing, som er markedsføring på de sociale medier som f.eks. Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat og TikTok. SEM, som er søgemaskinemarketing som f.eks. Google Ads. SEO, som er søgemaskineoptimering på f.eks. Google.

Hvordan kan jeg sælge mere i min webshop?

Du kan sælge mere i din webshop ved at bruge online marketing. Det kan f.eks. være via Facebook annoncer, Google Ads eller SEO. Derudover kan du konverteringsoptimere din webshop, for at sikre dig din webshop er optimeret til at konvertere så mange af de besøgende som muligt til betalende kunder.

Seneste artikler

Bliv endnu klogere på online marketing

Hey! Vil du gerne lære at bygge en
succesfuld annonce på Facebook?

Så hent E-bogen: Hvordan du bygger en succesfuld Facebook annonce

Indtast din oplysninger nedenfor, og få sendt E-bogen direkte til din mail. Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings E-mailliste.

Hvordan du bygger en succesful Facebook annonce E-bøger