En måde at lære sin målgruppe at kende på, er ved at udvikle en Buyer Persona (også kaldt Custom Avatar).
En Buyer Persona, er en fiktiv person som repræsenterer den idéelle kunde for din virksomed.
Idéen er, at sætte sig så meget ind i sin Buyer Persona som muligt, og dermed planlægge og målrette sin markedsføring herefter.
Personaen bør udarbejdes af reel data, baseret på dine nuværende kunder, markedsresearch og til dels kvalificerede gæt, frem for mavefornemmelser, uhensigtsmæssige gæt og ”hvad man tror”.
Hvordan du skaffer oplysninger om din målgruppe
De kan blandet andet findes ved at:
- Samle data med Google Analytics
- Samle data med Facebook Pixel
- Benytte Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj
- Kunde interviews
- Kunde undersøgelser (f.eks. spørgeskema)
- Gennemgå anmeldelser (gode som dårlige, både egne og dine konkurrenters)
Udarbejdelsen af din Buyer Persona, kan være så dybdegående som du ønsker. Generelt kan du sige, at jo mere præcis den er, jo mere vil du få ud af din markedsføring.
Som minumum bør du kunne besvare disse 7 spørgsmål om din målgruppe, for at udvikle din Buyer Persona:
- Hvem er de?
- Hvor bor de?
- Hvad gør de for at underholde sig?
- Demografiske oplysninger?
- Hvilket relateret indhold forbruger de allerede?
- Hvilke resultater ønsker de at opnå?
- Hvilke løsninger (produkter eller service) benytter de allerede?
Her er hvordan du kan besvare ovenstående spørgsmål:
1 – 4: Brug Google Analytics, Facebook Analytics og Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj til at skaffe data på dine kunder.
Kig først på Google og Facebook Analytics, hvis du ikke har nok data her, kig på dine konkurrenter i Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj.
5: For at finde ud af hvilket indhold de bruger, søg på Youtube, Facebook, Instagram osv., efter konkurrenter og lignende virksomheder.
Brug Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” og se på hvilke sider de syntes godt om.
6: Find ud af hvilke fordele og resultater din service/dit produkt tilbyder.
Find ud af hvad der stopper dem og hvilke udfordringer de har, for at opnå deres ønskede resultater.
7: Find ud a hvilke produkter og servicer de bruger. Gerne mindst 4.
Du kan præcisere din persona så meget, at du giver den både navn, køn og alder.
Når ovenstående oplysninger er fremskaffet og spørgsmålene er besvaret, har du den grundlæggende information for at kunne udarbejde din Buyer Persona.
Herefter kan du tilrettelægge din markedsføring spefifikt til personaen, og dermed din idéelle gennemsnitlige målgruppe.
Vær specifik når du udarbejder din Buyer Persona
Idéelt set, bør du lave flere Buyer Personas, lave markedsføring specifikt til hver og teste dem.
Tager vi en massør som eksempel, kunne 3 eksempler på Buyer Personas typer hertil være:
- Sportsudøveren
- Den ældre pensionist
- Den middelaldrene karrierekvinde
Disse 3, er alle typer som kunne være kunde hos en massør, men har forskellige ønsker, behov og problemstillinger.
Derfor skal markedsføringen tilrettelægges individuelt for de 3 Buyer Personas.
Til sportsudøveren, som ønsker en solid, professionel massage, bør du lægge vægt på, at massagen er grundig og dybdegående.
Til pensionisten, som ønsker det er billigt og bekvemeligt, bør du lægge vægt på en god pris, og at klinikken er let tilgængelig.
Og til karrierekvinden som ikke tænker på prisen, men i stedet ønsker at hver massage skal være en oplevelse med forkælelse, kunne du lægge vægt på nydelsen og det mere luksuriøse.
Konklusion
Ved at teste flere forskellige Buyer Personas, finder du ud af hvilken tilgang der giver bedst afkast, og dermed hvordan du får mest ud af sit annoncebudget.
For at finde ud af hvilken Buyer Persona som skaber de bedste resultater, kræver det at du er villig til at investere penge i din online markedsføring. Er du til gængæld villig, til at lave den investering, vil du på længere sigt opleve et langt større afkast og overskud.
Vil du tage skridtet videre, kan du endvidere bruge den information til at optimere din service eller dit produkt, så det appellere bedst muligt til den målgruppe, som giver mest afkast. På den måde, udvikler du ikke kun din markedsføring, men hele din virksomhed generelt.