Vidste du, at det største segment i din målgruppe højst sandsynligt slet ikke ved at du eksisterer?
Det er den del af din målgruppe som endnu ikke ved, at de har behov for din service eller dit produkt.
På engelsk kaldes dette segment for ’’unaware’’, og er den koldeste del af din målgruppe. På Facebook vil det typisk være dine interessebaserede målgrupper, samt kopimålgrupper.
Målet er at få drevet så mange som muligt fra unaware segmentet, videre i kunderejsen og hele vejen hen til at blive en betalende kunde.
Unaware segmentet er den sværeste del af din målgruppe at sælge til, men da det som sagt også er den største, er her et kæmpe potentiale du ikke må negligere.
I stedet for at spilde annoncekroner på at prøve at sælge direkte til denne del af målgruppen, bør du i stedet bruge dine penge og energi på at føre dem igennem kunderejsen, så de bliver lettere at sælge til.
Det gør du ved at fange deres opmærksomhed og skabe interesse. Det skal sås frø, ved at skabe nye idéer og sætte tankerne i gang hos dem.
Når der er sået og plejet er interessen fanget, og der kan derefter høstes.
Skab opmærksomhed med kreative annoncer
Men hvordan fanger man bedst interessen hos de folk som endnu ikke ved de har behov for din service eller dit produkt?
Med Facebooks 3 millioner+ danske brugere, er det den perfekt kanal at nå ud til denne del af din målgruppe.
En effektiv måde at fange folks opmærksomhed på, er ved at lave hvad der hedder et ’’pattern interrupt’’, eller ’’at forstyrre mønsteret’’. Med andre ord, vi skal have ramt deres følelser og få dem til at stoppe op når de scroller ned igennem deres nyhedsfeed.
Der er hovedsageligt 2 måder du nemt kan forstyrre deres mønster på og få dem til at stoppe op.
Den ene er ved at fremvise noget opsigtsvækkende information eller data, som gør dem opmærksom på at de har et problem der skal løses, og at de er nødsaget til at tage handling.
Den anden måde fanger du deres opmærksomhed ved at være kreativ og tænke ud af boksen. Vis dem en anderledes Facebookannonce de ikke har set før.
Kreative annoncer hvor man tænker ud af boksen kan være svære at komme op med idéer til, og de er typisk individuelle fra virksomhed til virksomhed.
Det er typisk også denne typer annoncer som går viralt, da de kan være utroligt spændende, sjove, anderledes og tankevækkende.
Her er 17 kreative annonce eksempler hvor der er blevet tænkt ud af boksen, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at få sat tankerne og kreativiteten i gang.
Photoshop Course Plakat Annonce
Det første af de 17 annonce eksempler er en af mine favoritter.
Ved første øjekast ligner det en annonce for et træningscenter eller en personlig træner. Øverst står der ’’På kun 1 måned, du kan også gøre det’’, og der bliver vist et før/efter billede af en fyr som er gået fra at have en middelmådig overkrop til nu at have sixpack.
Når man læser nærmere, står der nedenunder ’’Photoshop kursus, det bedste værktøj til at ændre din krop’’.
Ved første indtryk tror man budskabet er at man kan få en trænet krop ved at træne i en måned. I virkeligheden er budskabet at man kan blive god til photoshop på en måned.
Super kreativ annonce, og den har med garanti fået masser af ekstra eksponering af folk som har taget billeder af den og sendt den rundt.
Evian annonce
Annonce for drikkevand med sloganet ’’Live young’’.
Tefal annonce
En annonce fra tefals non-stick pander som ikke kræver yderligere forklaring. Budskabet synker ind med det samme man ser den.
Et godt eksempel på at en kreativ annonce sagtens kan være simpel.
Lego annonce
Endnu en simpel men kreativ annonce, her fra Lego.
Chili annonce
Her kreativ brug af omgivelserne. Der gøres udtryk for at chilien er så stærk, at den har brændt det resterende at plakaten væk.
Burger King Whopper annonce
Burger King har her lavet en annonce som prikker til rivalen McDonalds, ved visuelt at vise at deres burger er større.
Coca Cola/Pepsi annonce
Her en annonce mellem rivalerne Coca Cola og Pepsi. Pepsi kom først ud med annonce til halloween og prikkede til Coca Cola.
Coca Cola kom efterfølgende tilbage med en mod annonce hvor de bruger samme billede, men har ændret teksten.
Opfindsomt af begge parter, men Coca Cola vinder den her på kreativiteten.
Tampax annonce
En annonce fra tampax som heller ikke kræver yderligere forklaring.
Træningscenter annonce
En annonce fra et træningscenter hvor en overvægtig man er brugt til at symbolisere A’et i ordet ’’Fat’’. Som man taber sig, symboliserer han et i, og der står i stedet ’’Fit’’.
Marsbar annonce
En kreativ dekoration af en af mars’ lastbiler, som samtidig bliver til en stor annonce med enorm meget, og gratis, eksponering.
Mon ikke der er mange som er kørt forbi den, og efterfølgende købt en marsbar når det er svinget ind på den næste tankstation.
FedEx annonce
Endnu en kreativ dekoration af lastbil. Her drager FedEx en parallel til deres hurtige levering med en racerbil.
Peng Joons kreative Facebook annoncer
Til sidste har jeg dedikeret et afsnit til en af de mest kreative annoncører på Facebook jeg har set.
Han hedder Peng Joon, og er et kendt navn inden for online marketing, som blandt andet sælger online marketing kursuser.
Her er en lille håndfuld annonce eksempler af hans mest kreative Facebook annoncer.
Det bedste har jeg gemt til sidst. Det er en videoannonce, som faktisk er en annonce for en bog om hvordan man laver gode annoncer.
Her illustreres de udfordringer som annoncører kan støde på, i form af en simulation af et spil, i stil med de gamle Super Mario spil.
Du kan se den fulde video og resten af Peng Joons kreative Facebook annoncer, ved at gå til Facebooks annoncebibliotek her.
Her søger du blot på Peng Joon, og du kan se alle de annoncer han i øjeblikket kører på Facebook, og få endnu mere inspiration af hans annonce eksempler.
Konklusion
Der er tusindvis af måder hvorpå du kan være kreativ i din markedsføring. Hvad der udgør en god kreativ annonce er individuelt fra virksomhed til virksomhed.
Det er uden tvivl en god, sjov og effektiv måde at få fanget folks opmærksomhed på, og varmet dem op til senere at konvertere til betalende kunder.
Er du klar til at tænke ud af boksen og gå i gang med at udvikle kreative Facebook annoncer til din virksomhed?