5 skarpe tips til en højt konverterende landingsside

5 skarpe tips til en højt konverterende landingsside

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vidste du, at din landingsside er mindst ligeså vigtigt som selve annoncen? Når du har fanget folk med en skarp Facebook annonce og de klikker på den, bliver de sendt videre til landingssiden. Det er her salgene sker og pengene bliver tjent.

Hvis din landingsside ikke er kniv skarp, vil de fleste af dine besøgende aldrig konvetere. Når du nu har brugt tid på at lave en super god Facebook annonce som får mange klik, er det brænd ærgeligt, hvis de aldrig konvertere til betalende kunder, fordi din landingsside halter.

Her i artiklen, vil du lære om 5 kniv skarpe tips, til hvordan du laver en højt konverterende landingsside, så du kan få kørt salgene hele vejen til døren og i kassen.

  

Hvad er en landingsside?

En landingsside, også kaldet destinationsside (på engelsk landingpage), er en side som har ét formål. Typisk at sælge, eller gøre opmærksom på et specifikt produkt eller service.

En landingsside er bygget op omkring lige netop det specifikke formål. Typisk bør din landingsside ikke give kunden flere muligheder, men derimod have fokus på at de skal tage én bestemt handling.

Det skal være så simpelt og ligetil som muligt.

At have en god landingsside har enorm stor betydning for din annoncering på Facebook, og online markedsføring generelt.

  

Hvorfor er en god landingsside vigtig?

Har du nogensinde oplevet at din Facebook annonce får masser af klik,
men meget få rent faktisk køber dit produkt eller service?

Det er et problem som mange oplever, og det hænger ofte sammen med den
oplevelse kunden får, efter de har klikket på annoncen; nemlig landingssiden.

Hvis folk klikker på din Facebook annonce, betyder det at de er interesseret i dit tilbud. Hvis de derefter ikke konverterer til kunde, er det ofte fordi de bliver skuffet når de kommer frem til landingssiden.

Dette skyldes ofte, at virksomheder kun fokuserer på selve annoncen, og dermed glemmer at fokusere på kundens oplevelse efterfølgende.

Har man fået lavet en god annonce, men blot linker til en generel side (f.eks. en forside), risikere man at dræbe kundes interesse, hvilket er ekstremt ærgeligt.

En god landingsside skal øge kundens interesse frem for at dræbe den. Den skal gøre dem endnu mere begejstret end de allerede var, da de klikkede på annoncen til at starte med.

Men hvordan får man lavet en landingsside som konverterer interesserede til betalende kunder?

Her er 5 elementer jeg mener er essentielle for en god landingsside, der har til formål at konvertere interesserede til betalende kunder.

  1. Et uimodståeligt tilbud
  2. Tydeliggør produktet
  3. Fokuser på fordelene
  4. Brug Social Proof
  5. Tydelig Call-To-Action

  

1. Et uimodståeligt tilbud

Tilbuddet på din landingsside er et af de vigtigste, hvis ikke det vigtigste, element. Ideelt set skal tilbuddet være så godt, at folk føler at det vil være dumt ikke at købe det.

Det kan man gøre på flere forskellige måder. En super effektiv måde, er at stable tilbuddet i flere lag.

Det betyder at dit tilbud skal indeholde flere elementer.

Et eksempel til en webshop:

  1. 50% Rabat på dit køb
  2. Fri fragt
  3. Tilfredshedsgaranti eller 100% refundering


Her ser vi et tilbud i 3 lag. Kunden får 50% rabat på sit køb, gratis fragt og endda 100% refundering hvis de ikke er tilfredse med produktet.

Et hvert godt tilbud bør samtidig være tidsbegrænset. Er tilbuddet tidsbegrænset skaber det urgency. Folk vil ikke gå glip af et uimodståeligt tilbud og det får dem til at handle nu og her.

Hvis det er et produkt de i forvejen var interesseret i, ville det næsten være dumt ikke at slå til med det samme.

  

2. Tydeliggør produktet

Når en mulig kunde kommer ind på din landingsside, skal det være 100% klart hvad produktet er. De må ikke være det mindste i tvivl.

Som nævnt tidligere, skal landingssiden repræsentere ét specifikt produkt eller service.

Er der valgmuligheder eller er det forvirrende for kunden, kan det fjerne deres fokus fra hvad målet egentlig er, nemlig at få dem til at købe produktet.

Derfor bør du typisk heller ikke have nogen header navigation på din landingsside. Kunden skal ikke have mulighed for at blive distraheret og klikke væk.

Måske du kan nikke kenkendende til følgende:

Du har besluttet dig for at se en film på Netflix, og scroller gennem alle valgmulighederne. Inden du får set dig om, har du brugt 45 minutter på at vælge en film, uden egentlig at have valgt nogen. Det resulterer i at du enten vælger at lave noget andet, eller se fjernsyn i stedet.

Er det nogensinde sket for dig?

Det er nøjagtigt samme grund til, at produktet skal tydeliggøres så meget som muligt, uden valgmuligheder og andre forstyrrende elementer.

Målet er, at få dem til tage den handling vi ønsker. Jo tydeligere budskabet er, jo mindre forvirrede bliver kunderne og jo større chance er der for at de konvertere til betalende kunder.

  

3. Fokuser på fordelene

Hvad er fordelene ved dit produkt og tilbud?

En god landingsside skal vise præcis hvad fordelene ved produktet og tilbuddet er, på en så simpel og informativ måde som muligt.

Det kan gøres ved at opstille alle fordelene eller egenskaberne i punktform.

Endnu bedre er, at demonstrere det i en video. Vis hvordan produktet bruges og hvad det kan.

Det vigtige er, ikke at gøre det for langtrukken. Det skal være kort, præcis og konkret.

Læg gerne vægt på hvordan produktet er løsningen på kundens problem. Hvordan kan det gøre deres liv bedre/lettere?

  

4. Brug social proof

Har du gode anmeldelser eller referencer som giver social proof på, at dit produkt er godt? Så bør du uden tvivl bruge det i din online markedsføring, og ikke mindst på din landingsside.

De fleste virksomheder kan stå inde for deres produkt og syntes selv det er fantastisk. Det bliver der ofte også gjort opmærksom på i markedsføringen, men der hvor det virkelig kan gå hen og blive spændende, er når andre ligeledes syntes at produktet er fantastisk.

Lad os antage, at vi har de 3 første punkter på plads. Vi har et uimodståeligt tilbud, gjort opmærksom på vores produkt, og forklaret alle dets fordele.

Med de 3 punkter på plads, er der kun et spørgsmål der stopper den interesserede, i at konvertere til betaling kunde: ’’Kan det virkelige passe? Det er næsten for godt til at være sandt’’.

Det er her vores social proof kommer ind. Efter de første 3 punkter er gået igennem på landingssiden, møder modtageren nu endnu et punkt. Nemlig en håndfuld anmeldelser fra tidligere kunder.

Det er her hvor de som stadig er i tvivl, ofte bliver tippet over til at blive betalende kunder.

Ifølge Hubspot stoler 88% af forbrugere ligeså meget på anmeldelser som personlige anbefalinger.

Har man ikke en håndfuld fine anmeldelser, kan man tage en mere simpel tilgang, blot ved at inddrage social proof i en overskrift eller tekst på landingssiden.

Eksempler:

’’XX har allerede købt vores produkt i denne måned!’’

’’Vi har servicerede XX antal tilfredse kunder i år, er du den næste?’’

At inddrage social proof, er det som gør en OK landingsside til en god landingsside, og kan have enormt stor effekt på de samlede konverteringer.

Har du endnu ikke nogen anmeldelser på dit produkt, kan du fortælle om din egen oplevelse med det, og hvordan det har gjort dit liv bedre.

  

5. Tydelig Call-To-Action

Det sidste, men ikke mindst vigtige element; en tydelig Call-To-Action (CTA).

På en god landingsside, skal der selvfølgelig også være en tydelig CTA. Hvis landingssiden har virket og overbevist kunden om at det er et godt køb, skal de nemt have mulighed for faktisk også at lave købet.

Igen er det vigtigt at pointere, at det skal være så simpelt for kunden som muligt, uden valgmuligheder og forvirrende input. Der må gerne være flere CTA’s på landingssiden, men de skal have samme destination.

Sælger du en service er målet som regel at opnå en lead. Her er CTA typisk en knap, hvor man kan indsende sine kontakt oplysninger.

Sælger du et produkt, vil CTA typisk være at lægge en vare i kurven.

CTA knappens tekst bør være indbydende og konkret. I stedet for ’’Læg i kurv’’ kan du f.eks. skrive ’’Få din 50% rabat!’’

I begge tilfælde bør knappen være stor og gerne farverig, samt skille sig ud fra resten af sidens layout.

  

Konklusion

Har du en god landingsside til dit produkt eller service?

Hvis ikke, er det værd at overveje om det er på tide at få lavet en. Hvis du har, kan du uden tvivl forhøje dine konverteringer ved at optimere efter disse 5 elementer.

For at få det bedste ud af din landingsside, bør der samtidig være en rød tråd mellem den og din Facebook annonce. Det skaber en overordnet bedre oplevelse for modtageren.

Hvis du har en webshop og ønsker yderligere tips omkirng konverteringsoptimering, kan du her læse hvordan du bedst muligt øger salget i din webshop.

Er du interesserede i at vide mere om hvad der udgør en god landingsside?
Se denne artikel fra Wordstream med 33 statistikker til at optimere din landingsside.

Seneste artikler

Bliv endnu klogere på online marketing

Hey! Vil du gerne lære at bygge en
succesfuld annonce på Facebook?

Så hent E-bogen: Hvordan du bygger en succesfuld Facebook annonce

Indtast din oplysninger nedenfor, og få sendt E-bogen direkte til din mail. Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings E-mailliste.

Hvordan du bygger en succesful Facebook annonce E-bøger