Der findes mange former for digital markedsføring. Mest populært er annoncering på søgemaskiner, særligt via Google Ads, samt på sociale medier, såsom Facebook, Instagram og i stigende grad også TikTok.
Men i den brede vifte af digitale markedsføringskanaler finder vi også affiliate marketing; en markedsføringsform, som de færreste privatpersoner for alvor kender til, men som de fleste har interageret med på den ene eller anden måde.
I denne guide giver vi dig en introduktion til, hvad affiliate marketing er, samt hvordan danske virksomheder i alle størrelser kan bruge markedsføringsmetoden til at øge sit salg.
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er i bund og grund et engelsk begreb for provisionssalg. Det vil sige, at du som virksomhed tilbyder en tredjepart provision for at henvise kunder til dig. Før i tiden har det været svært at administrere, fordi det ikke har været nemt at identificere hvilke kunder tredjeparten henviste.
Takket være internettet ser situationen dog anderledes ud den dag i dag. Ved hjælp af cookies, er det nemlig muligt at tilknytte informationer til enhver handling, en person foretager sig på en given hjemmeside. Vælger vedkommende eksempelvis at klikke på et link, vil det være muligt at se præcis hvor personen kommer fra og hvor den klikker sig hen.
Havner personen på en webshop og foretager et køb, tilmelder sig et nyhedsbrev eller lignende, vil virksomheden i sine salgsdata kunne se præcis, hvordan kunden har fundet ind på hjemmesiden.
Lige netop denne data har sørget for, at affiliate marketing lever i bedste velgående den dag i dag. Det sikrer nemlig, at virksomheden og dens eksterne ”affiliates” kan holde overblik over, hvor mange kunder der henvises, hvor meget de køber og i sidste ende, hvor meget der skal falde af i provision.
En stadig vigtigere markedsføringskanal
Undersøgelser viser, at denne form for markedsføring er umådelig effektiv og samtidig utrolig vigtig for virksomheder verden over. Det fremgår blandt andet af et studie, som Forrester udførte på vegne af Pepperjam i 2019. Her kunne de rapportere, at 20 % af adspurgte virksomheder rangerede affiliate marketing som den vigtigste kilde til at skaffe nye kunder. Undersøgelsen viste ligeledes, at 54 % af de adspurgte virksomheder så det som en af de tre vigtigste markedsføringskanaler.
Der er generel enighed om, at det kun er blevet mere vigtigt for virksomheder at benytte affiliate marketing i senere år. Ifølge Google Trends var januar 2023 den måned, hvor flest personer har søgt på markedsføringsmetoden på tværs af samtlige år med tilgængelige søgedata.
Fordele og ulemper ved affiliate marketing
Som det er tilfældet med enhver anden markedsføringskanal, kan affiliate marketing ikke stå alene. Den skal bruges i samspil med en række andre indsatser for at optimere tiltrækningen af kunder til virksomheden. Og ligesom de andre typer af markedsføring, er der både fordele og ulemper forbundet ved brug af affiliate marketing:
Fordele
- Provisionsafregning – Sammenlignet med de fleste andre markedsføringsmetoder har affiliate marketing den klare fordel, at der først afregnes, når kunden har handlet med virksomheden. Det koster derfor heller ikke noget, hvis ikke der skabes resultater.
- Tredjepart som afsender – Affiliate marketing giver tredjeparter, ofte med en følgerskare, mulighed for at tjene penge på at anbefale produkter og virksomheder. Det vil sige, at det ikke længere er jer som virksomhed, der siger, at kunderne skal handle hos jer, men en tredjepart, som ofte har en anden autoritet i målgruppen.
- ”Gratis” plads i medierne – Tilbyder en virksomhed provision til medier, der kan henvise kunder, har disse medier en årsag til at fremhæve virksomheden i deres indhold uden forudgående betaling; en plads der ellers kunne have kostet mange penge uden visheden om, at det ville føre til salg.
Ulemper
- Høj provision – Selvom provision ved første øjekast kan virke som attraktiv sammenlignet med at betale per visning eller klik, så vil den typisk også være højere end visnings- eller klik-prisen på andre medier. Af samme årsag kræver affiliate-produkter typisk en vis dækningsgrad.
- Svært at styre budskab – Når man benytter sig af affiliate marketing, er det som udgangspunkt tredjeparten, der står bag indholdet, hvori virksomheden og dens produkter promoveres. Derfor kan det være sværere at styre budskabet og den måde, hvorpå virksomhedens brand bliver præsenteret.
- Mellemmand – Affiliate marketing kan hurtigt blive teknisk og administrativt tungt, hvis ikke man benytter sig at et fordyrende mellemled i form af et affiliatenetværk. Dette skal i sagens natur medregnes i cost-benefit-analysen for, hvorvidt affiliate marketing er en rentabel markedsføringsmetode for den enkelte virksomhed.
Sådan kommer danske virksomheder i gang med affiliate marketing
Den nemmeste metode, hvorpå man som dansk virksomhed kan komme i gang med affiliate marketing, er ved at henvende sig til et affiliatenetværk. Der findes en række af slagsen, der fokuserer på det danske marked, samt en bred vifte af internationale og andre landespecifikke netværk. Nedenstående liste indeholder udvalgte eksempler:
- Adtraction
- Partner-Ads
- AdService
- Tradedoubler
- Salestring
Disse netværk er virksomheder, der har udviklet en teknisk platform, der hurtigt og nemt kan implementeres i de fleste forretninger, så de i løbet af kort tid er teknisk gearet til at kunne tilbyde provision til kundehenvisende tredjeparter. Samtidig har de en portefølje af registrerede affiliate partners eller publishers om man vil, som kan promovere de annoncører, der er knyttet til det pågældende netværk.
Netværket står ligeledes for alt det administrative i forhold til udregning af provision, afregning med partnerne og i nogle tilfælde også for udarbejdelse af affiliate kampagner, indhold og så videre. For dette tager de typisk deres egen provision af det salg, som netværkets partnere anskaffer til annoncørerne.
Udbetaler en virksomhed eksempelvis 10 % i provision til affiliate partnerne og tager affiliatenetværket 2,5 %, vil den annoncerende virksomhed skulle betale 12,5 % af hvert salg, der kommer fra netværket af.
Få hjælp til at markedsføre din virksomhed
Ønsker du at undersøge mulighederne for at benytte affiliate marketing til at øge salget i din virksomhed? Så kan du kontakte os her hos Briix Marketing for at få hjælp til processen eller du kan henvende dig direkte til et eller flere relevante affiliatenetværk.
Er du på jagt efter andre gode måder, hvorpå du kan markedsføre, vækste og optimere din virksomhed? Så kan vi anbefale, at du læser med på virksomhedsmediet Finanspedia eller i videnssektionen her på vores egen hjemmeside.