Vækst strategi med facebook annoncering

Vækst Strategi Med Facebook Annoncering

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Få lagt en Facebook vækst strategi

Før du går i gang med din online markedsføring på Facebook, er det vigtigt at du får lagt en vækst strategi, for hvordan du vil få skabt kendskab til din virksomhed og opbygget relationer til din målgruppe.

Med mindre du har et billigt produkt, eller et super godt tilbud, køber ikke fra dig med mindre de kender til dig.

Derfor er det nødvendigt først at varme din målgruppe op, og skabe en relation ved at tilbyde noget værdifuldt, uden at prøve at sælge.

Det kan f.eks. være en blog med artikler omkring et emne som relaterer til din virksomhed, og som kan være interessant for din målgruppe.

Du kan også opbygge en emailliste, ved f.eks. at tilbyde en gratis E-bog eller anden freebie. På den måde kan du kontinuerligt skabe værdi for din målgruppe, og markedsføre dig til dem igen og igen.

Du kan læse mere om hvordan du opbygger en strategi ved at tilbyde en freebie her.

Med annoncering på Facebook kan du effektivt få opbygget troværdighed hos din målgruppe, og tage dem fra kold til varm.

En kold målgruppe, er de folk som endnu ikke kender til dig, men som kunne være mulige kunder. En varm målgruppe er folk som kender til din virksomhed.

Det er meget nemmere at sælge til en varm målgruppe end en kold, og derfor er målet i første omgang at få konverteret så mange som muligt fra kold til varm, og først herefter gå efter salget.

 

Skab kendskab til din virksomhed

Første skridt i din vækst strategi, bør være at få skabt kendskab til din virksomhed. Din målgruppe skal vide hvem du er, hvad du står for og hvilke værdier du har.

Målgruppen skal konverteres fra at være en kold målgruppe, til at være en varm målgruppe.

Du kan lave nok så store og flotte annoncekampagner og skrue helt op for budgettet, men har du ikke folks tillid, er chancen for at være profitabel med Facebook meget lille.

I stedet for at starte ud med en direkte salgsannonce, kan du i stedet starte med at skabe værdi for din målgruppe, ved at lave en blog og skrive artikler som omhandler emner som  din målgruppe finder interessante og samtidig relaterer til din virksomhed.

Herefter kan du markedsføre artiklerne på Facebook.

Folk er mere tilbøjelige til at klikke på en artikel frem for en annonce, da det er helt risikofrit, og de ikke føler der bliver forsøgt at sælge til dem direkte.

Hvis du ikke ved hvordan du laver en Facebook annonce i praksis, kan du lære hvordan du laver din første Facebook annonce her.

 

Find relevante emner til dine artikler

Men hvordan ved man hvad man skal skrive om?

Man kan selvfølgelig skrive om det man tror vil være interessant for ens målgruppe. Der er dog en meget bedre og databaseret tilgang af tage.

Ved at bruge Ubersuggest, som er et gratis værktøj, kan du nemt og hurtigt finde ud af hvad din målgruppe søger på, og ud fra de søgeord finde emner til dine artikler.

På den måde ved du, at folk faktisk er interesseret i og søger på det emne du skriver om.

Ubersuggest er super nemt at bruge. Du søger blot på ord og søgefraser som er relateret til din virksomhed, og du kan efterfølgende se hvor mange søgninger ordet har månedligt.

På eksemplet nedenfor kan du se at der månedligt er 1600 søgninger på søgefrasen ’’vækst strategi’’, som er den søgefrase jeg har taget udgangspunkt i, i artiklen her.

Ubersugget vækst strategi søgning (1)

Yderligere kan man se relaterede søgeord, samt hvilke andre sider og artikler som benytter sig af søgefrasen.

 

Prøv med videoannoncer

Hvis du ikke er skrive-typen kan du i stedet prøve med videoer.

Det kan både være en face-to-camera video, eller en sammensætning af billeder og tekst.

Facebook foretrækker videoer frem for billeder, da deres brugere bruger længere tid på at se en video, end at kigge på et billede.

Det er i Facebooks interesse at brugerne bruger så lang tid på Facebook som muligt, og derfor belønner de ofte videoannoncer med større antal eksponeringer og rækkevidde frem for billedannoncer.

Samtidig er folk mere tilbøjelige til at interagere med videoannoncer frem for billedannoncer.

 

Optimer din målretning

Som en del af din vækst strategi, kan du optimere målretningen af dine annonce, ved at bruge kopimålgrupper frem for interessebaserede målgrupper.

Ønsker du at vækste og skalere din virksomhed og dine Facebook annoncer, er det essentielt kontinuerligt at optimere din målretning, ved at nå ud til flere og bredere målgrupper.

Kopimålgrupper et af Facebooks mest værdifulde værktøjer. Her går Facebook ind og finder de personer, som ligner dine eksisterende kunder mest muligt.

For at lave kopimålgrupper, kræver det en liste på min. 100 som uploades til Facebook, eller min. 100 konverteringer. Det bedste resultat få med 1000+.

Man kan lave kopimålgrupper ud fra adskillige kriterier, og for at finde ud af hvad der virker bedst for lige netop din virksomhed, kræver det at du tester de forskellige målgrupper af.

Generelt set ser jeg typisk bedst resultater med kopimålgrupper lavet af følgende kilder i den givne rækkefølge:

  1. Tidligere kunder
  2. Emalliste
  3. Besøgende på hjemmeside
  4. Folk som har set din video
  5. Folk som har interageret med din Facebookside

 

Som sagt bør du teste hvilke som virker bedst for lige netop din virksomhed.

For at lavet kopimålgrupper af datakilder fra Facebook som f.eks. hjemmesidebesøgende, kræver det at du har Facebook Pixel integreret på din hjemmeside.

Hvis du er helt på bar bund, og ikke er sikker på hvad Facebook Pixel er, og hvordan man laver kopimålgrupper i praksis, vil jeg anbefale dig at læse denne guide om Facebook Pixel for begyndere.

 

Retarget dine målgrupper med leadgenererings annoncer

Når din målgruppe er konverteret fra kold til varm, bør næste skridt i din vækst strategi være at skaffe kunder og gå efter salget.

Det gør du ved retarget den del af din målgruppe som du har varmet op. F.eks. de folk som har været inde og læse dine artikler.

Bemærk, afhængigt af typen og prisen på dine produkter eller ydelser, vil tidsrammen for at opbygge tillid til din målgruppe variere kraftigt.

For nogle virksomheder vil det tage måneder at opbygge tillid, og kræver derfor et kontinuerligt og konsekvent arbejde.

For en servicevirksomhed, vil processen for at skaffe kunder typisk indebære at samle kontakter på interesserede mulige kunder.

Det kan gøres ved at oprette en Facebook annonce med kampagnetypen leadgenerering.

Facebook kampagnetype leadgenerering (2)

Med denne kampagnetype kan du nemt skaffe kontakter på mulige kunder, uden at de behøver forlade Facebook.

Når en interesseret person klikker på annoncen, kommer der en form op inde i Facebook. Her er deres oplysninger typisk allerede udfyldt, og de skal blot trykke på submit knappen.

Det gør det super nemt for den interesserede, og gør at der er større chance for at de angiver deres oplysninger og bliver til en lead.

 

Forbedre kvaliteten på dine leads

 At Facebook har gjort det så nemt at samle leads, gør desværre også at de i nogle tilfælde ikke er af højeste kvalitet.

For at forbedre dine leads kvalitet kan du gøre følgende:

  • Vær specifik i dit budskab i annoncen. Forklar din service og dit tilbud så det er 100% klart hvad det indebærer, og der ikke kommer nogle overraskelser når de bliver kontaktet.
  • Stil flere spørgsmål. I stedet for kun at spørge om navn, email og telefonnummer, kan du stille yderligere relevante spørgsmål. Jo flere spørgsmål giver som regel færre leads, men derimod af højere kvalitet.
  • Vælg højere hensigt frem for større antal. Dette vælger du når du laver din leadgenererings annonce. Større antal giver flere leads, hvor højere hensigt giver færre leads men af højere kvalitet. Ved at vælge større hensigt, får modtageren en ekstra ’’Er du sikker?’’ besked op når du vil indsende formen.
 
 

leadgenerering formulartype (3)

Med softwaren Zapier, kan du sætte det op så du automatisk får en email med det samme formen bliver indsendt. På den måde kan du følge op på dine leads med det samme.

Jo hurtigere du følger op på dine leads, jo større chance er der for at de konverterer til kunder.

 

Forbedre dine konverteringer med supplerende troværdighed

Når du har iværksat annoncerne med henblik på at opbygge kendskab til din virksomhed og indsamle kontakter, kan du yderligere bakke disse op med supplerende troværdigheds annoncer.

En super effektiv måde at opbygge ekstra troværdighed hos din målgruppe, er at markedsføre dine gode kundeanmeldelser.

Jeg ser ofte at virksomheder har mange gode anmeldelser, men at de ikke markedsfører dem. Dette er en kæmpe fejl, da det er en perfekt mulighed for at opbygge ekstra tillid og skabe social proof.

Har du ikke nogle anmeldelser endnu, kan du spørge dine tidligere kunder om de er villige til at give dig en. Har de haft en god oplevelse, vil de typisk sige ja.

Beskedannoncer er endnu et værktøj du kan bruge i din vækst strategi for at skabe ekstra tillid hos din målgruppe.

Det er en annoncetype som har Facebook Messenger som placering, og gør at folk kan skrive direkte til din virksomhed. På den måde kan du nemt få en samtale op og kører med dine mulige kunder, og det skaber samtidig et ekstra touch-point.

 

Hvad er touch-points?

Et touch-point er når en person ser din annonce, eller på anden vis hører om din virksomhed.

Jo flere touch-points, jo bedre chance er der for at opbygge tillid, og dermed større chance for et salg.

Her er et simpelt eksempel på en kort kunderejse fra første touch-point, til succesfuld at konvertere til betalende kunde.

De ser din annonce med en artikel og læser den -> Senere ser de din leadgenererings annonce, klikker ind på den, men angiver ikke deres oplysninger -> Senere ser de din annonce med gode tidligere kundeanmeldelser -> Til sidst ser de din Messenger annonce og vælger her at kontakte dig.

I eksemplet er 4 touch-points, og man kan argumentere for at alle havde en rolle at spille, i at den mulige kunde til sidste kontaktede dig.

Havde der kun været 2 touch-points var denne person højst sandsynligt ikke konverteret til en lead, men da der løbende er opstået forskellige input fra din virksomhed, har det opbygget kendskab og skabt tillid, som til sidst resulterede i at personen valgte at kontakte dig.

Nogle personer vil måske allerede angive deres oplysninger ved 2. touch-point som er leadgenererings annoncen. Andre kræver måske 10-15 eller flere touch-points for at tage kontakt.

 

Vær synlig for din målgruppe

Et sidste afsluttende råd som supplement til vækst strategien, er at være konstant synlig og aktiv, så din målgruppe ikke glemmer dig.

Ved at være synlig på de relevante platforme (der hvor din målgruppe befinder sig), og at være kontinuerligt aktiv, sikre du dig, at din målgruppe ikke glemmer dig.

Går der for lang tid mellem touch-points, glemmer folk dig, og din online markedsføring vil derfor ikke have optimal effekt.

Som nævnt tidligere skaber flere touch-points mere kendskab og troværdighed til din virksomhed, og der er dermed større chance for et salg.

For at skabe så mange touch-points som muligt, kan det derfor være en fordel at være aktiv på flere platforme.

Det gør ikke noget at larme lidt på de sociale medier og gøre sig bemærket.

Eksempler på platforme:

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest
  • TikTok
  • Youtube
  • Snapchat
 

 Har du ikke allerede gjort det, så opret en konto på en eller flere af disse medier, og start med aktivt at poste indhold som skaber værdi for din målgruppe.

Det vil give pote i det lange løb, og supplere til din mission om at skabe vækst i din virksomhed.

 

Konklusion

For at opsummere vækst strategien, er i idéen at få skabt kendskab til din virksomhed og opbygget tillid hos din målgruppe. Få varmet din målgruppe op med materiale som skaber værdi for dem, og først herefter gå efter salget og skaffe leads.

Samtidig bør der suppleres med annoncer som skabe yderligere troværdighed, og annoncerne og målretningen bør kontinuerligt optimeres.

Hertil bør du skabe så mange touch-points som muligt, både inden og uden for Facebook.

Vækst strategien ser helt basalt således ud:

Skab kendskab til din virksomhed -> Optimer din målretning -> Skaf leads ved at retarget din varme målgrupper -> Supplerende troværdighed

Dertil sidste punkt, som er at være synlig, og som bør gøres over hele vækst strategiens forløb.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Læs mere
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram