Sådan får du din virksomhed bedst muligt genem corona-krisen

Sådan får du din virksomhed bedst muligt gennem corona-krisen

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Den nuværende situation vil betyde en revolution inden for mange online løsninger, da folk er nødsaget til at tænke i nye baner og benytte sig af disse.

Mange af de som endnu ikke er komfortable og øvet i at drive virksomhed online, vil blive nødsaget til at mestre de online færdigheder det kræver, hvis deres virksomhed skal overleve.

Her i blandt online markedsføring, mødebookning, afholdelse af møder, kommunikation med kunder såvel som internt i virksomheden. Listen er lang.

Efter krisen vil mange af disse virksomheder fortsat beholde de nye tiltag.

I artiklen her vil du lære om en række idéer og tiltag du kan benytte, for at din virksomhed kan komme bedst muligt igennem corona-krisen.

Artiklen indebærer tiltag til både servicevirksomheder og ehandel, dog med ekstra fokus på servicevirksomheder, da disse er hårdest ramt af corona-situationen.

Få lagt en online markedsførings strategi

Hvis du ikke allerede har en plan for hvordan du markedsfører din virksomhed online, er det lige nu det perfekte tidspunkt at få lagt en online markedsførings strategi.

Priserne for at annoncere på Facebook ligger lige nu langt lavere end normalt. Mange virksomheder har valgt at stoppe deres online markedsføring. Da Facebook er bygget op omkring et budsystem, betyder det at det er billigere at annoncere for de resterende.

Du kan læse mere on den faldende pris på Facebook annoncering her.

Hvis du er i hotel, rejse, eller restaurationsbranchen giver det god mening af skrue ned eller helt stoppe for din online markedsførings indtil stormen er over.

Er du derimod i hvilken som helst anden branche, kan du som virksomhed lige nu få meget mere ud af dit online markedsføringsbudget end du plejer.

Webshops og ehandel

Ehandels branchen oplever verden over en betydelig stigning i salget fra webshops i stort set alle nicher, inkl. her i Danmark.

Folk er blevet pålagt er blive hjemme, og det er ikke til at sige hvor lang tid den opfordring bliver gældende.

Mens den er, vil folk i højere grad shoppe online frem for i fysiske butikker. Med andre ord er behovet for ehandel meget større end normalt, og det betyder at hvis du har en webshop, kan du skrue op for markedsføringsbudgettet og stadig opnå en højere konverteringsrate end du plejer.

Her er et par eksempler:

Sælger du hobbyartikler? Det kan være alt fra strikkepinde til musikinstrumenter. Med alt den ekstra tid mange af os har i de her dage, har vi mere tid til at bruge på vores hobbyer. Lige nu er det perfekte tidspunkt at opgradere vores udstyr.

Sælger du træningsudstyr? Med alle du lukkede træningscentre er folk nødsaget til at træne i hjemmet. Derfor vil der ligeledes været et stigende behov for træningsudstyr.

Sælger du bøger? Igen, folk har meget mere tid en sædvanligt og den skal slås ihjel på den ene eller anden måde. Mange vil gøre det ved at begynde på en ny bog eller 2.

Den lavere pris for Facebook annoncering kombineret med det stigende behov for online shopping, stiller ehandels branchen i en yderst fordelagtig situation.

Derfor er det super vigtigt at du har en online markedsførings strategi, så du kan drage fordel af det. Har du ikke det, mister du ekstra indtjening dag for dag, og bør får lagt en med det samme.

Servicevirksomheder

Stort set alle servicevirksomheder er blevet opfordret til at lukke, og det har naturligvis sat dem i en svær situation.

Hvis du er en af dem, bør du bruge den ekstra tid på at styrke din online tilstedeværelse.

Jeg ser desværre mange servicevirksomheder som helt stopper deres online markedsføring grundet den nuværende corona-situation. Det er en kæmpe fejl, og kommer til at bide dem bagi.

Når man markedsfører sin virksomhed online, er det vigtigt at holde hjulene i gang og gøre sig bemærket hos sin målgruppe.

Hvis du f.eks. har markedsført din virksomhed de sidste 6 måneder, og nu helt stopper i 2-3 måneder fra den ene dag til den anden, vil meget af det du har bygget op gå tabt.

Folk glemmer hurtigt hvis de ikke hører fra dig, og det betyder at du skal starte forfra med at bygge relationer op, når du igen er klar til at åbne din virksomhed.

Derfor bør du holde din markedsføring i gang. Det vil komme dig til gode når din virksomhed igen er klar til at åbne op, og vil give dig et kæmpe forspring fra de konkurrenter som ikke har været synlige og sovet igennem hele perioden.

Ret din strategi til

I stedet for at annoncere med direkte salgs annoncer for at skaffe kunder, bør du i stedet bruge dit markedsføringsbudget på at styrke din online tilstedeværelse og relationerne hos din målgruppe.

Det kan du gøre ved at opbygge en emailliste og/eller lave indhold som er relevant for din målgruppe.

Du kan lave indhold til din målgruppe ved at lave en blog og skrive artikler, eller ved at lave videoer og poste på dine sociale medier, eller på Youtube.

Her er et par eksempler:

Kiropraktor: Lav en video hvor du giver tips til øvelser med rygproblemer som kan laves i hjemmet.

Fodterapeut: Skriv en artikel om gode råd til at gøre fødderne klar til sommer.

Personlig træner: Lav et træningsprogram som nemt kan klares derhjemme uden brug af udstyr. Det kan både være i form af en artikel eller en video.

I de her dage, vil det være ideelt at lave indhold som fokusere på ting man kan gøre i hjemmet.

Du kan sagtens skrue ned for dit online markedsføringsbudget, men det som er vigtigt, er at du holder hjulene kørende og er synlig for din målgruppe så de ikke glemmer dig.

Få opbygget en emailliste

En måde du kan styrke din online tilstedeværelse på, er ved at fokusere på at opbygge din emailliste. Nogle kalder det også et nyhedsbrev. Har du ikke en emailliste, er lige nu det rigtige tidspunkt at gå i gang.

Fordelen ved at have en emailliste, er at det er DIN emailliste, og du kan gøre med den hvad du vil (inden for lovens rammer selvfølgelig).

Sammenligner vi med markedsførings platforme som Google og Facebook, sætter de rammerne for hvad du kan og må, og hvad det koster.

Med en emailliste, har du din helt egen markedsføringskanal som du kan markedsføre til igen og igen, ganske gratis.

Hvis f.eks. Google og Facebook vælger at lukke ned for alt annoncering i morgen, har du stadig en markedsføringskanel du kan komme ud til din målgruppe på. Derfor er en emailliste utrolig værdifuld.

Der er flere måder du kan opbygge en emailliste på. De mest effektive måder er ved at tilbyde noget værdifuldt, i byt for en email.

Det kan være i form at et gratis digitalt produkt, eller et webinar.

Hvis du er interesseret i at opbygge en emailliste, forklare jeg i denne E-bog hvordan du kan gøre netop det, ved at tilbyde et gratis digitalt produkt, også kaldet en freebie eller leadmagnet.

En anden måde du kan gøre det på, er ved at have en form, eller en popup på din hjemmeside, hvor folk kan skrive sig op.

Email marketing softwares

Når du skal have opbygget din emailliste, skal du have valgt en email marketing software at benytte.

Med disse kan du nemt samle og administrere din emailliste, og du kan nemt sende dem mails, og endda lave automatiske emailserier som bliver sat i gang når nogen tilmelder sig din liste.

Der er et utal af softwares du kan bruge til dette formål, og mange vælger at starte med Mailchimp, da det er gratis og nemt.

Vælger du Mailchimp, skal du dog være opmærksom på at det bliver dyrt ligeså snart du kommer op over 500 kontakter. Samtidig er der begrænsede funktioner i forhold til mange andre email marketing softwares.

Personligt bruger jeg ActiveCampaign, som er en af de bedste når det gælder funktioner og leveringsrate. Bemærk at nogle email softwares har højere leveringsrate end andre.

Se her en undersøgelse lavet af emailtooltester.com

email marketing softwares leveringsrate sammenligning

De fleste email marketing sofwares har en gratis prøveperiode, så hvis du er i tvivl kan du prøve de forskellige platforme af, og se hvilken som passer bedst til dit behov.

Det vigtigste er at du kommer i gang med at få opbygget din emailliste. Du kan altid skifte udbyder senere.

Videomøder for servicevirksomheder

Virksomheder er nu nød til at afholde deres møder online, da de ikke længere kan gøre det fysisk.

Mange terapeuter, behandlere og konsulenter kan med de rigtige værktøjer sagtens afholde deres kundekonsultationer online.

Det er ikke altid 100% optimalt, men det er med sikkerhed lang bedre end helt at lukke forretningen ned.

Hvis du falder ind under den kategori, som har mulighed for at afholde dine konsultationer online, bør du helt bestemt give det en chance.

Det er der flere fordele ved. For det første vil du yde en ekstra service som dine konkurrenter ikke yder. Det kan give dig et forspring fra de konkurrenter som har valgt at lukke helt ned, og det betyder samtidig der er lavere konkurrence om kunderne.

Dertil er det en utrolig god mulighed for at bygge nogle personlige relationer op med dine kunder. Det kommer dig ikke kun til gode nu, men også i fremtiden når corona stormen er over.

Ved at holde din forretning åben og holde videomøder, hjælper du ikke kun dine kunder i en svær tid, men du får samtidig styrket dine kunderelationer og din online tilstedeværelse.

Af gratis softwares som kan bruges til at afholde videomøder, er der blandt andet Skype, Zoom og Google Hangouts.

Er du ikke i servicebranchen, kan du i stedet benytte disse softwares til intern kommunikation i virksomheden, og eventuelle møder med leverandører og andre samarbejdspartnere.

Få styr på din hjemmeside

Din hjemmeside er dit online visitkort, og din virksomhed online billede udadtil.

Det kan sammenlignes med førstehåndsindtrykket når du møder en ny person, og det er ekstremt vigtigt, at det er godt når der kommer nye besøgende til din hjemmeside.

At have en hjemmeside som er præsentabel og up-to-date, er med den nuværende situation vigtigere end nogensinde før.

De fleste webshops er altid på forkant med deres hjemmeside. Der hvor jeg oplever der er mange som halter lidt, er indenfor servicebranchen.

Er du inden for servicebranchen, kan du med fordel bruge noget at din ekstra tid på at få styr på din hjemmeside.

Det vil komme dig til gode nu, og det vil ligeledes styrke din online tilstedeværelse fremadrettet.

Du kan læse mere om hvordan du får optimeret din hjemmeside så den er up-do-date her.

 

Suppler din servicevirksomhed med en webshop

Mange servicevirksomheder kommer af gode grunde til at miste indtjening i denne periode. For at opveje noget af den tabte indtjening, kan du supplere en webshop.

Nu tænker du nok: ’’Jamen en webshop? Jeg sælger en service, ikke produkter’’.

Mange servicevirksomheder sælger også produkter som supplement til deres serviceydelser.

Frisører sælger hårprodukter, massører sælger massageolier, skønhedsklinikker sælger makeup osv.

Disse produkter kan du sælge online. Samtidig kan du sælge gavekort til dine ydelser, evt. med en rabat, så der er en fordel for folk at købe dem online.

Hvis du ikke teknisk anlagt, og du ikke har flere tusindvis at kroner til at investere i en webshop, er der heldigvis alternative løsninger.

Shopify er en nem og billig løsning til selv at lave en webshop. Selv folk som ikke er synderligt teknisk kyndige, kan med et par timers øvelse lave en fin hjemmeside.

Alternativt kan du nøjes med at lave en landingsside. En landingsside er en simpel hjemmeside på en eller få sider, hvor du kan sælge dit produkt.

Der er adskillige softwares du kan benytte til at lave en landingsside. Min favorit er ClickFunnels, da det er utroligt nemt og brugervenligt, samt har masser af funktioner.

Her kan du læse mere om hvordan du får lavet en god landingsside som konverterer.

Lav et online kursus

Mange mennesker bruger lige nu deres ekstra tid på at styrke deres kompetencer og tillære sig nye færdigheder.

En god og effektiv måde at gøre det på, uden at skulle forlade hjemmet, er via online kursuser.

Har du ekspertviden inden for din branche, kan du bruge tiden på at lave en online kursus og sælge det for X antal kroner til din målgruppe.

Det behøver ikke at være avanceret at lave en online kursus. Det eneste det kræver er at du har mulighed for at lave videoer, hvor du uddeler din viden.

Herefter uploader du videoerne til en software, eller alternativt bygger en side hvor folk kan se videoerne med et login.

En online kursus kan være alt fra 5-100+ videoer, og prisen skal selvfølgelig hænge sammen med indholdet og kvaliteten.

Hvis du ønsker at benytte dig af en software kan du bruge Kajabi.

Hvis du selv ønsker at bygge siden, kan dette nemt gøres i ClickFunnels.

Her er et par eksempler:

Yoga instruktør: Et online kursus om hvordan man laver yoga derhjemme.

Hundetræner: Et online kursus om hvordan du træner din hund.

Massør: Et online kursus om hvordan du selv lære at massere.

Parterapeut: Et online kursus om hvordan du løser diverse problemer i forholdet.

Mulighederne er mange. Hvis du driver en servicevirksomhed har du næsten med garanti ekspertviden inden for et område, som du kan lave et relevant online kursus til din målgruppe ud af.

Når du har lavet dit online kursus, er eneste udgift efterfølgende at markedsføre det online, udover det er alt indtjening ren profit.

Det vil være ideelt at markedsføre dit online kursus via Facebook annoncering. Du kan bruge en af de 3 Facebook annoncerings strategier fra denne E-bog.

Konklusion

For mange virksomheder er realiteten, at de er nød til at tage alternative metoder i brug og tænke ud af boksen, hvis deres virksomhed skal overleve den nuværende situation.

Jeg håber at artiklen her, har givet dig inspiration til hvordan du bedst muligt kommer gennem corona-krisen.

For at opsummere de idéer og tiltag vi har gennemgået er de følgende:

  • Få lagt en online markedsførings strategi
  • Få opbygget en emailliste
  • Videomøder for servicevirksomheder
  • Få styr på din hjemmeside
  • Suppler din servicevirksomhed med en webshop
  • Lav et online kursus
 

Hvis du har brug for hjælp eller sparring til at få iværksat en af ovenstående tiltag i din virksomhed, er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder, eller kontakte mig.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Læs mere
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram