7 Online Trends Som Følge Af Corona-Situationen

7 Online Trends Som Følge Af Corona-Situationen Og Hvad Det Betyder For Din Virksomhed

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Det er ikke nogen hemmelighed at den nuværende verdenssituation som følge af corona-virussen, har haft enorm effekt på langt de fleste virksomheder, store som små.

De fleste typer virksomheder oplever negative konsekvenser som følge af lukninger, aflyste aftaler og arrangementer, og generelt nedsat salg. Du har måske selv oplevet det.

Der er dog også nogle typer virksomheder hvor det går den anden vej, og der opleves øget salg.

Der sker generelt rigtig mange ting lige nu, og realiteten er, at vi er nødsaget til at gøre hvad vi kan og følge med den hastige udvikling, for fortsat at sikre vores virksomhed og indtjening fremadrettet.

Men hvad betyder det for os små virksomheder som ikke har opsparing og kapital til at klare 3-4 måneder (eller mere) med nedsat eller ingen indtjening? Er slaget slået for os?

Bestemt ikke – for mange virksomheder vil der kunne findes alternative løsninger. Ved at tænke ud af boksen og inddrage nye online tiltag, vil det stadig være muligt at få din virksomhed til at løbe rundt og overleve, indtil stormen igen har lagt sig.

I artiklen her vil du lære mere om de trends og konsekvenser corona-situationen har for virksomheder. Samtidig vil du få inspiration og tips til hvad du kan gøre for at følge med udviklingen, så du fortsat kan generere indtjening og holde din virksomhed kørende.

 

Prisen for Facebook Annoncering falder

En af de største konsekvenser vi ser indenfor online marketing, er at mange virksomheder har valgt at nedsætte eller helt stoppe deres online markedsføring.

Folk går i panik, og en af reaktionerne er at de stopper for deres markedsføring. Det bider desværre de fleste virksomheder bagi, men kommer til gengæld de virksomheder som fortsætter deres online markedsføring til gode.

Her er hvorfor:

Annoncering på Facebook er sat op som et budsystem, hvor annoncørerne betaler en pris pr. 1000 eksponeringer (CPM).

Jo færre der er om buddet, jo lavere bliver prisen derfor.

Brancher som er hårdest ramt af corona-situationen er:

  • Oplevelser der kræver fysisk tilstedeværelse
  • Rejsebureauer
  • Hoteller
  • Restauranter
 

Mange virksomheder i disse brancher har skruet kraftigt ned eller helt stoppet deres online markedsføring.

Som følge der af, er prisen for at annoncere på Facebook betydelig lavere end for blot en måned siden. Det betyder at det lige nu er betydeligt billigere for resten af os, at annoncere på Facebook.

Mange af de store marketingvirksomheder verden over, melder fald i prisen på Facebook annoncer helt op til 20-30%, inkl. her i Danmark.

Det betyder at du lige nu kan komme ud til 20-30% flere mennesker for samme budget!

Hvis du ikke er i en ovenstående brancher, kan du derfor lige nu drage kæmpe fordel af at markedsføre dig på Facebook.

 

Hvad du kan gøre

Markedsfører du ikke allerede din virksomhed på Facebook, er det altså nu du skal komme i gang for at få mest ud af dit annoncebudget.

Markedsfører du dig allerede online gør du det helt rigtige og skal bare fortsætte, måske endda skalere endnu højere op end du plejer.

Husk det er individuelt fra virksomhed til virksomhed, og du bør kigge på dine data dagligt og se hvad der giver mening.

 

Webshops oplever øget salg

Udover det drastiske fald i prisen for Facebook annoncering, opleves der indenfor ehandels branchen øget salg.

Det er der flere forskellige grunde til.

Mange mennesker verden over er blevet pålagt at blive indendørs, inkl. os her i Danmark. På trods af det forsvinder vores forbrugsvaner ikke, tværtimod.

Danskerne køber stadig på livet løs. Dog er en stor del af salget i fysiske butikker, nu gået til at være online.

Vi har lige nu generelt mere tid til at side foran computeren og på telefonen, og det gør helt naturligt at vi samtidig bruger mere dig på at shoppe online.

Amazon melder en så drastisk stor stigning i salg, at de nu planlægger at ansatte 100.000 (!) ekstra medarbejdere til at efterkomme den store efterspørgsel.

 

Hvad du kan gøre

Hvis du er ejer af en webshop, er det lige nu det perfekte tidspunkt at skrue op for dit online markedsføringsbudget, og bruge ekstra tid på dine Facebook annoncer.

Markedsfører du dig ikke allerede på Facebook er det bare om at komme i gang. Du går glip af indtjening time for time!

 

Flere og billigere tilmeldinger til webinarer

Ligeledes oplever vi lige nu en kraftig stigning af tilmeldinger til webinarer, og tilmed til en billigere pris.

Det er der hovedsageligt 2 grunde til.

Den første er den billigere pris på annoncering på Facebook. 20-30% billigere annoncer betyder 20-30% flere tilmeldinger for samme annoncebudget.

Dertil er alle større arrangementer aflyst. Konferencer, seminarer, workshops, foredrag osv.

Et webinar er en perfekt løsning på at løse det problem, ved at afholde det online i stedet.

Dertil har folk som tidligere nævnt mere tid, og det gør naturligvis at de også har mere tid til at deltage i et webinar.

1-2 timer til et webinar kan være meget at tage ud af en fuld arbejdsdag. Det er der for de fleste folk mere plads til i den nuværende situation.

 

Hvad du kan gøre

Har du en virksomhed hvor det kan være relevant at afholde et webinar for din målgruppe? Så kan du lige nu få super billige kvalificerede leads.

Det kræver blot du planlægger et webinar med en webinarsoftware som f.eks. Zoom eller EverWebinar. Efterfølgende markedsfører du det på Facebook via en leadgenereringsannonce, eller konverteringsannonce til landingsside.

Det er ikke sikkert vi nogensinde igen kommer til at opleve så billige og kvalificerede leads, som der er mulighed for at få lige nu. Så hvis du ønsker at drage fordel af situationen er det nu der skal handles!

 

Stigning i online kommunikation

En af de trends som allerede var i fremgang før krisen, men nu bliver en nødvendighed og får en kæmpe fremgang, er online kommunikation.

Mange virksomheder er nu nødsaget til nu at kommunikere online, og her mener jeg ikke blot emails og opfølgninger. Det omfatter både kundekontakt og møder såvel som intern kommunikation i virksomheden.

Den nuværende situation vil mere eller mindre tvinge folk til inddrage online kommunikation i deres virksomhed. Det er et af de tiltag som mange højst sandsynligt stadig vil benytte efter krisen er over.

 

Hvad du kan gøre

Der er heldigvis mange gratis softwares der kan bruges til at kommunikere online. Blandet andet Skype, Zoom og Google Hangouts.

Det er ikke alle som er komfortable med online møder, men det kan ofte være en fordel da det er super nemt og tidsbesparende.

 

Folk tager nye hobbyer op

Det at vi har fået mere tid hjemme, gør samtidig at mange af os tager nye hobbyer op.

Måske har du en gammel hobby du længe gerne har villet bruge mere tid på, eller en ny hobby du altid gerne har villet starte op.

Den situation er der mange som nu står i og udnytter, og det kan ses på salget i de danske webshops.

Samtidig tager vi vores nuværende hobbyer med hjem, og det kræver ligeledes af vi må anskaffe nyt udstyr.

For eksempel har de fleste fitnesscentre nu lukket, og hundredtusindvis af danskere er forhindret i at træne, men ønsker ikke at stoppe. Og hvad gør vi så? Vi går online for at købe træningsudstyr, så vi kan fortsætte træningen i hjemmet.

 

Hvad du kan gøre

Hvis du har en virksomhed som sælger udstyr til hvilken som helst slags hobby, er det nu du skal være på.

Ikke kun ved at skrue markedsføringsbudgettet op, men også ved at være synlig og informere. Husk på at folk har meget mere tid en normalt lige nu, og mange leder online efter en løsning, på hvordan de kan bruge deres tid bedst muligt.

Du kan fange folk ved at være aktiv på de sociale medier, lave videoer omkring dit produkt eller din service, lave live streams osv. Mulighederne er mange, det vigtige er at du er synlig og får andel i alt den ekstra tid der lige nu er tilgængelig fra folk.

 

Kompetencer bliver styrket online

Hvis du er ligesom mig, bruger du en stor del af din ekstra tid på at styrke dine kompetencer ved at undersøge muligheder og tillære dig viden online.

Som tidligere nævnt er der stor interesse for webinarer i øjeblikket. Folk tilmelder sig ofte et webinar for at styrke deres kompetencer.

Ligeledes sidder der rigtig mange med online kursuser og gnidder sig i hænderne. Online kursuser er lige nu mere aktuelt en nogensinde før, og den ekstra indtjening de bringer er hvad der holder mange virksomheder i live.

Jeg kan kun opfordre til at man tager en online kursus og får styrket sine kompetencer. Det kan være med til at hjælpe din virksomhed med at komme på rette fod igen, når vi kommer om på den anden side af den nuværende situation. Samtidig hjælper du en anden virksomhed med at holde båden oven vande.

 

Hvad du kan gøre

Hvis du har ekspertviden inden for dit område, og du er i en branche hvor det er relevant med et kursus, kan du ligeledes selv lave et online kursus.

Stort set alle brancher kan på en eller måde drage fordel af et online kursus, og det behøver slet ikke være så kompliceret at lave.

Det kan være så simpelt som at filme 5-10 videoer af 15-30 min. med din smartphone. Herefter kan du sælge det online for 500 kr.+.

Det kræver selvfølgelig at dine videoers indhold er af høj kvalitet, og at din målgruppe får noget reel værdi ud af det.

Hvis du har en servicevirksomhed som har være nødsaget til at lukke, og du mister penge dag for dag, kan et online kursus måske være det som redder dig.

Så hvis du har tiden samt ekspertviden inden for dit område – go for it.

 

Nye færdigheder bliver tillært

Ligesom folk styrker deres nuværende kompetencer, og der ligeledes folk som uddanner sig selv ved at tillære ny viden online.

Det at du læser denne artikel, er er skridt i at søge ny viden og tillære dig nye færdigheder. Så hvis du stadig læser med – godt gået!

Tidligere kom vi ind på at webinarer og online kursuser er gode måder hvorpå du kan styrke dine kompetencer hjemmefra. Disse kan du ligeledes bruges til at tillære dig nye færdigheder.

Ønsker man at tillære sig gratis viden er Youtube ligeledes en super god kilde. Fordelen ved et online kursus er dog at det er struktureret og man lærer fra A-Z.

I mange tilfælde kan du lære det samme på Youtube som du kan i et online kursus, det kan dog hurtigt blive ustruktureret og rodet. Samtidig skal du passe på ikke at blive ramt af ’’paralysis by analysis’’.

Paralysis by analysis betyder at man simpelthen overanalysere, eller med andre ord konsumerer så meget indhold at man bliver paralyseret af det, og dermed ikke får tillært sig den givne viden optimalt.

Læser du f.eks. en bog på kun én dag, og samtidig læser kapitlerne i en tilfældig rækkefølge, vil du få meget lidt ud af den.

Læser du derimod bogen ét kapitel om dagen i den rigtige rækkefølge, vil du få meget mere ud af bogen, og dermed få lært meget mere.

Det er forskellen på at se youtube videoer og benytte sig at et online kursus. Man betaler for at lære struktureret og hurtigere.

 

Hvad du kan gøre

Det jeg typisk gør når jeg vil uddanne mig selv i et nyt emne, er at jeg tager et online kursus, og herefter supplerer op med artikler og Youtube videoer.

På den måde lærer du det basale struktureret, og du kan efterfølgende grene ud og gå i dybden med de specifikke punkter du ønsker.

Vælg din læringskilde med omhu, og vurder hvor dine tid og penge er brugt bedst.

 

Konklusion

For at opsummere de 7 online trends som følge af corona-situationen:

  1. Prisen for Facebook Annoncering falder
  2. Webshops oplever øget salg
  3. Flere og billigere tilmeldinger til webinarer
  4. Stigning i online kommunikation
  5. Folk tager nye hobbyer op
  6. Kompetencer bliver styrket online
  7. Nye færdigheder bliver tillært
 

Disse 7 trends er blot nogle af de trends vi oplever i udviklingen som følge af corona-situationen.

Som virksomhedsejer og forretningsdrivende er vores opgave at følge med udviklingen og tilpasse vores virksomhed, så vi stadig er her når situationen igen har lagt sig.

Jeg håber at du har fået noget inspiration ud af artiklen, og at du måske endda har lært noget du kan tage med videre og implementere i din virksomhed.

Hvis du har spørgsmål til hvordan du implementerer nogle af de tiltag vi kom omkring i artiklen, eller hvis du ønsker en uddybning, er du mere end velkommen til at kontakte mig eller smide en kommentar herunder.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Læs mere
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram