Hvordan du kan få det ultimativt meste ud af din markedsføring ved at have styr på din målgruppe

Hvordan du kan få det ultimativt meste ud af din markedsføring ved at have styr på din målgruppe

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Kender du din målgruppe?

At vide nøjagtigt hvem sin målgruppe er, er en af de vigtigste ting at have fuldstændig styr på, inden man går i gang med at markedsføre sin online. 

Man kan have et super godt produkt, et godt tilbud samt en annonce med tekst og medie til topkarakter, men bliver det ikke vist til de rette folk, får man ikke det optimale ud af sin markedsføring og dermed sine annoncekroner, hvilket er ekstremt ærgerligt.

At have styr på dette punkt er ofte hvad der tager online markedsføring fra at være OK, til at være FANTASTISK.

 

Hvordan får man styr på sin målgruppe?

En måde at gøre det på, er ved at udvikle en Buyer Persona (også kaldt Custom Avatar). 

En Buyer Persona, er en fiktiv person som repræsenterer den idéelle kunde for din virksomed. 

Idéen er at sætte sig så meget ind i sin Buyer Persona som muligt, og dermed planlægge og målrette sin markedsføring herefter.

Personaen bør udarbejdes af reel data baseret på dine nuværende kunder,  markedsresearch og til dels kvalificerede gæt, frem for mavefornemmelser, uhensigtsmæssige gæt og ”hvad man tror”.

 

Hvordan du skaffer oplysninger om din målgruppe

De kan blandet andet findes ved at:

– Samle data med Google Analytics
– Samle data med Facebook Pixel
– Benytte Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj
– Kunde interviews
– Kunde undersøgelser (f.eks. spørgeskema)
– Gennemgå anmeldelser (gode som dårlige, både egne og dine konkurrenters)

Udarbejdelsen af din Buyer Persona kan være så dybdegående som du ønsker. Generelt kan man sige at jo mere præcis den er, jo mere vil du få ud af din markedsføring.

Som minumum bør du kunne besvare disse 7 spørgsmål om din målgruppe, for at udvikle din Buyer Persona:

  1. Hvem er de?
  2. Hvor bor de?
  3. Hvad gør de for at underholde sig?
  4. Demografiske oplysninger?
  5. Hvilket relateret indhold forbruger de allerede?
  6. Hvilke resultater ønsker de at opnå?
  7. Hvilke løsninger (produkter eller service) benytter de allerede?
 

Her er hvordan du kan besvare ovenstående spørgsmål:

1 – 4: Brug Google Analytics, Facebook Analytics og Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj til at skaffe data på dine kunder.
Kig først på Google og Facebook Analytics, hvis du ikke har nok data her, kig på dine konkurrenter i Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” værktøj.

5: For at finde ud af hvilket indhold de bruger, søg på Youtube, Facebook, Instagram osv., efter konkurrenter og lignende virksomheder.
Brug Facebook’s ”Indblik i Målgruppe” og se på hvilke sider de syntes godt om.

6: Find ud af hvilke fordele og resultater din service/dit produkt tilbyder.
Find ud af hvad der stopper dem og hvilke udfordringer de har, for at opnå deres ønskede resultater.

7: Find ud a hvilke produkter og servicer de bruger. Gerne mindst 4.

Man kan præcisere sin persona så meget at man giver den både navn, køn og alder.

Når ovenstående oplysninger er fremskaffet og spørgsmålene er besvaret, har du den grundlæggende information for at kunne udarbejde din Buyer Persona.

Herefter kan du tilrettelægge din markedsføring spefifikt til personaen, og dermed din idéelle gennemsnitlige målgruppe.

 

Vær specifik når du udarbejder din Buyer Persona

Idéelt set, bør du lave flere Buyer Personas, lave markedsføring specifikt til hver og teste dem.

Tager vi en massør som eksempel, kunne 3 eksempler på Buyer Personas typer hertil være:

  1. Sportsudøveren
  2. Den ældre pensionist
  3. Den middelaldrene karrierekvinde
 

Disse 3, er alle typer som kunne være kunde hos en massør, men har forskellige ønsker, behov og problemstillinger. 

Derfor skal markedsføringen tilrettelægges individuelt for de 3 Buyer Personas.

Til sportsudøveren, som ønsker en solid, professionel massage, bør man lægge vægt på, at massagen er grundig og dybdegående.

Til pensionisten, som ønsker det er billigt og bekvemeligt, bør man lægge vægt på en god pris, og at klinikken er let tilgængelig.

Og til karrierekvinden som ikke tænker på prisen, men i stedet  ønsker at hver massage skal være en oplevelse med forkælelse, kunne man lægge vægt på nydelsen og det mere luksuriøse.

Konklusion

Ved at teste flere forskellige Buyer Personas, finder man ud af hvilken tilgang der giver bedst afkast, og dermed hvordan man får mest ud af sit annoncebudget.

For at finde ud af hvilken Buyer Persona som skaber de bedste resultater, kræver det at man er villig til at investere penge i sin markedsføring. Er man til gængæld villig at lave den investering, vil man på længere sigt opleve et langt større afkast og overskud.

Vil man tage skridtet videre, kan man endvidere bruge denne information til at optimere sin service eller sit produkt, så det appellere bedst muligt til den målgruppe, som giver mest afkast. På den måde udvikler man ikke kun sin markedsføring, men hele sin virksomhed generelt.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Læs mere
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram