5 essentielle elementer for en højt konverterende landingsside

5 essentielle elementer for en højt konverterende landingsside

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Hvad er en landingsside?

En landingsside, også kaldet destinationsside (på engelsk landingpage), er en side som har ét formål. Typisk at sælge eller gøre opmærksom på et specifikt produkt eller service.

En landingsside er bygget op omkring lige netop det specifikke formål. Typisk bør din landingsside ikke give kunden flere muligheder, men derimod have fokus på at de skal tage én bestemt handling.

Det skal være så simpelt og ligetil som muligt.

At have en god landingsside har enorm stor betydning for din annoncering på Facebook, og online markedsføring generelt.

 

Hvorfor er en god landingsside vigtig?

Har du nogensinde oplevet at din Facebook annonce får masser af klik,
men meget få rent faktisk køber dit produkt eller service?

Det er et problem som mange oplever, og det hænger ofte sammen med den
oplevelse kunden får, efter de har klikket på annoncen; nemlig landingssiden.

Hvis folk klikker på din Facebook annonce, betyder det at de er interesseret i dit tilbud. Hvis de derefter ikke konverterer til kunde, er det ofte fordi de bliver skuffet når de kommer frem til landingssiden.

Dette skyldes ofte at virksomheder kun fokuserer på selve annoncen, og dermed glemmer at fokusere på kundens oplevelse efterfølgende.

Har man fået lavet en god annonce, men blot linker til en generel side (f.eks. en forside), risikere man at dræbe kundes interesse, hvilket er ekstremt ærgerligt.

En god landingsside skal øge kundens interesse frem for at dræbe den. Den skal gøre dem endnu mere begejstret end de allerede var, da de klikkede på annoncen til at starte med.

Men hvordan får man lavet en landingsside som konverterer interesserede til betalende kunder?

Her er 5 elementer jeg mener er essentielle for en god landingsside der har til formål at konvertere interesserede til betalende kunder.

  1. Et uimodståeligt tilbud
  2. Tydeliggør produktet
  3. Fokuser på fordelene
  4. Brug Social Proof
  5. Tydelig Call-To-Action

 

1. Et uimodståeligt tilbud

Tilbuddet på din landingsside er et af de vigtigste, hvis ikke det vigtigste, element. Ideelt set skal tilbuddet være så godt, at folk føler at det vil være dumt ikke at købe det.

Det kan man gøre på flere forskellige måder. En super effektiv måde, er at stable tilbuddet i flere lag.

Det betyder at dit tilbud skal indeholde flere elementer.

Et eksempel til en webshop:

  1. 50% Rabat på dit køb
  2. Fri fragt
  3. Tilfredshedsgaranti eller 100% refundering

Her ser vi et tilbud i 3 lag. Kunden får 50% rabat på sit køb, gratis fragt og endda 100% refundering hvis de ikke er tilfredse med produktet.

Et hvert godt tilbud bør samtidig være tidsbegrænset. Er tilbuddet tidsbegrænset skaber det urgency. Folk vil ikke gå glip af et uimodståeligt tilbud og det får dem til at handle nu og her.

Hvis det er et produkt de i forvejen var interesseret i (hvilket de er hvis du har styr på din målgruppe), ville det næsten være dumt ikke at slå til med det samme.

 

2. Tydeliggør produktet

Når en mulig kunde kommer ind på din landingsside, skal det være 100% klart
hvad produktet er. De må ikke være det mindste i tvivl.

Som nævnt tidligere, skal landingssiden repræsentere ét specifikt produkt eller service.

Er der valgmuligheder eller er det forvirrende for kunden, kan det fjerne deres fokus fra hvad målet egentlig er, nemlig at få dem til at købe produktet.

Derfor bør du typisk heller ikke have nogen header navigation på din landingsside. Kunden skal ikke have mulighed for at blive distraheret og klikke væk.

Måske du kan nikke kenkendende til følgende:

Du har besluttet dig for at se en film på Netflix, og scroller gennem alle valgmulighederne. Inden du får set dig om har du brugt 45 minutter på at vælge en film, uden egentlig at
have valgt nogen. Det resulterer i at du enten vælger at lave noget andet, eller ser fjernsyn i stedet.

Er det nogensinde sket for dig?

Dette er nøjagtigt samme grund til at produktet skal tydeliggøres så meget som muligt, uden valgmuligheder og andre forstyrrende elementer.

Målet er at få dem til tage den handling vi ønsker. Jo tydeligere budskabet er, jo mindre forvirrede bliver kunderne og jo større chance er der for at de konvertere til betalende
kunder.

 

3. Fokuser på fordelene

Hvad er fordelene ved dit produkt og tilbud?

En god landingsside skal vise præcis hvad fordelene ved produktet og tilbuddet er, på en så simpel og informativ måde som muligt.

Dette kan gøres ved at opstille alle fordelene eller egenskaberne i punktform.

Endnu bedre er at demonstrere det i en video. Vis hvordan produktet bruges og hvad det kan.

Det vigtige er, ikke at gøre det for langtrukken. Det skal være kort, præcis og konkret.

Læg gerne vægt på hvordan produktet er løsningen på kundens problem. Hvordan kan det gøre deres liv bedre/lettere?

 

4. Brug social proof

Har du gode anmeldelser eller referencer som giver social proof på at dit produkt er godt, bør du uden tvivl bruge det i din online markedsføring, og ikke mindst på din landingsside.

De fleste virksomheder kan stå inde for deres produkt og syntes selv det er fantastisk. Det bliver der ofte også gjort opmærksom på i markedsføringen, men der hvor det virkelig kan gå hen og blive spændende, er når andre ligeledes syntes at produktet er fantastisk.

Lad os antage at vi har de 3 første punkter på plads. Vi har et uimodståeligt tilbud, gjort opmærksom på vores produkt, og forklaret alle dets fordele.

Med de 3 punkter på plads, er der kun et spørgsmål til at stoppe den interesserede for at konvertere til et salg: ’’Kan det virkelige passe? Det er næsten for godt til at være sandt’’.

Det er her vores social proof kommer ind. Efter de første 3 punkter er gået igennem på landingssiden møder modtageren nu endnu et punkt. Nemlig en håndfuld anmeldelser fra tidligere kunder.

Det er her hvor de som stadig er i tvivl, ofte bliver tippet over til at blive betalende kunder.

Ifølge Hubspot stoler 88% af forbrugere ligeså meget på anmeldelser som personlige anbefalinger.

Har man ikke en håndfuld fine anmeldelser, kan man tage en mere simpel tilgang, blot ved at inddrage social proof i en overskrift eller tekst på landingssiden.

Eksempler:

’’XX har allerede købt vores produkt i denne måned!’’

’’Vi har servicerede XX antal tilfredse kunder i år, er du den næste?’’

At inddrage social proof, er det som gør en OK landingsside til en god landingsside, og kan have enormt stor effekt på de samlede konverteringer.

Har du endnu ikke nogen anmeldelser på dit produkt, kan du fortælle om din egen oplevelse med det, og hvordan det har gjort dit liv bedre.

 

5. Tydelig Call-To-Action

Det sidste, men ikke mindst vigtige element, en tydelig Call-To-Action (CTA).

På en god landingsside skal der selvfølgelig også være en tydelig CTA. Hvis landingssiden har virket og overbevist kunden om at det er et godt køb, skal de nemt have mulighed for
faktisk også at lave købet.

Igen er det vigtigt at pointere, at det skal være så simpelt for kunden som muligt, uden valgmuligheder og forvirrende input. Der må gerne være flere CTA’s på landingssiden, men de skal have samme destination.

Sælger du en service er målet som regel at opnå en lead. Her er CTA typisk er en knap hvor man kan indsende sine kontakt oplysninger.

Sælger du et produkt vil CTA typisk være at lægge en vare i kurven.

CTA knappens tekst bør være indbydende og konkret. I stedet for ’’Læg i kurv’’ kan du f.eks. skrive ’’Få din 50% rabat!’’

I begge tilfælde bør knappen være stor og gerne farverig, samt skille sig ud fra resten af sidens layout.

 

Konklusion

Har du en god landingsside til dit produkt eller service?

Hvis ikke, er det værd at overveje om det er på tide at få lavet en. Hvis du har, kan du uden tvivl forhøje dine konverteringer ved at optimere efter disse 5 elementer.

For at få det bedste ud af din landingsside, bør der samtidig være en råd tråd mellem den og din Facebook annonce. Det skaber en overordnet bedre oplevelse for modtageren.

En landingsside kan både være lang, men også super simpel. Her er et par eksempler på nogle super simple landingssider jeg har haft god succes med (50%+ konverteringer), som har til formål at samle email tilmeldinger i byt for et E-bog:

50 Tips til annoncereing på Facebook og Instagram landingsside.

3 Facebook Strategier til lokale virksomheder der giver kunder fra første måned

Er du interesserede i at vide mere om hvad der udgør en god landingsside?
Se denne artikel fra Wordstream med 33 statistikker til at optimere din landingsside.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Læs mere
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram