Facebook Pixel for begyndere uden kodning guide

Facebook Pixel For Begyndere – UDEN Kodning!

Del Gerne Artiklen med en ven eller kollega

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Først og fremmest, hvad er Facebook Pixel? Facebook Pixel er et stykke kode som sættes ind på din hjemmeside, som sporer stort set alt aktivitet, og indsamler data.

For alle virksomheder som markedsfører sig på Facebook, er det essentielt at have Pixel integreret på hjemmesiden, og er det absolut første du bør gøre, før du begynder at annoncere.

Det kan være svært at komme i gang med, hvis du ikke ved hvor du skal starte, men bare rolig – du behøver ikke at hyre en webudvikler, eller at kunne kode for at integrere Pixel på din hjemmeside. I denne artikel vil du nemlig lære hvordan du kan få integreret Facebook Pixel på en nem og simpel måde, uden at skulle kode overhovedet.

Samtidig vil du lære hvordan du bruger den data som Pixel samler, til at lave målgrupper og skabe bedre resultater med din annoncering på Facebook.

Når Facebook Pixel er integreret, giver den dig oplysninger på forskellige hændelser foretaget på din hjemmeside. Som standard sporer den ’’Sidevisninger’’ eller på engelsk ’’Page Views’’.

Ved at opsætte yderligere hændelser kan den samtidig spore produkt visninger, tilføjelser til kurv, salg og meget mere.

Man kan opsætte yderligere avancerede hændelser, som vi dog ikke vil komme ind på i denne artikel. Vi vil udelukkende fokusere på at få opsat den nødvendige del af Pixel, så du kan komme i gang med at annoncere på Facebook.

 

Få Pixel integreret

Først skal du have oprettet en Pixel. Det gør du ved at logge ind på din Facebook Business Manager, og herefter navigere over til Hændelsesadministratoren.

Her trykker du på den blå knap ’’Tilføj ny datakilde’’ og trykker på ’’Facebook Pixel’’.

Opret Pixel

Her navngiver du din Pixel og lader det andet felt være tomt for nu. Tryk på fortsæt, og du har nu oprettet din Pixel.

Ønsker du at integrere Pixel via en partner som Shopify eller WooCommerce, trykker du på Opsætning -> Installer Pixel, og vælger her muligheden til højre som vist på billedet. Her vælger du den partner du ønsker at integrere med.

Har du en webudvikler tilknyttet, kan du sende den direkte til vedkommende ved at trykke på ’’Send vejledning via e-mail’’ nede i højre hjørne.

Installer Pixel

Har du derimod en WordPress hjemmeside, skal du blot have kopieret selve Pixel-ID’et. Du finder Pixel-ID’et lige under navnet på din Pixel. Hvis du trykker på det kopierer du det automatisk til udklipsholderen.

 

Facebook Pixel Plugin til WordPress

Nu er det tid til at indsætte Pixel koden på din hjemmeside. Igen, vi er ikke ud i at skulle kode, blot downloade et plugin til WordPress og her indsætte koden.

Der er flere plugins du kan benytte. Jeg foretrækker PixelYourSite, da det er super nemt og samtidig kan bruges til andre analytics koder.

De har både en gratis og en betalt version, men til dette formål er den gratis version tilstrækkelig.

Pixel Plugin

Naviger over til PixelYourSite og indsæt dit Pixel-ID under feltet Facebook Pixel ID.

PixelYourSite

Tryk på gem, og Facebook Pixel integreret på din hjemmeside. Den begynder nu at samle data og spore sidevisninger.

 

Test om din Pixel virker

Det førte skridt efter du har integreret Pixel på din hjemmeside, er at teste on den virker som den skal.

Der er 2 måder du kan gøre det på.

Den første måde er at navigere tilbage til Facebook Hændelsesadministratoren, og ude i venstre side klikke på test hændelser. Hvis du har flere Pixels skal du huske at vælge den du ønsker at teste.

Her indtaster du din hjemmeside, og trykker på ’’Åbn website’’.

Test Pixel

Hvis din Pixel fungerer som den skal, vil du få grønt lys med ’’Modtager aktivitet’’.

Som på billedet herunder, vil du kunne se at der er registreret et ’’Page View’’ eller sidevisning på dansk. Sidevisning er standardhændelsen for Pixel, og du kan i teorien nu begynde at annoncere på Facebook og samle data.

Det vil dog være en fordel at spore flere hændelser – det kommer vi mere ind på senere.

Pageview modtaget

 

Pixel Helper Chrome Extension

Den anden måde at teste om din Pixel fungerer korrekt på, er med et Google Chrome Plugin som hedder ’’Pixel Helper’’.

Pixel Helper er udgivet af Facebook, og er en hurtig og nem måde at tjekke om din Pixel og de forskellige hændelser du har sat op virker på.

Samtidig kan du bruge den til at se om andre hjemmesider har Pixel integreret, og se hvilke hændelser de sporer.

Du kan downloade Pixel Helper her.

Når du har installeret Pixel Helper, vil du kunne se ikonet oppe ved dine Chrome extensions.

For at bruge det, skal du blot navigere over på din hjemmeside. Hvis der her kommer en lille grøn boks med et tal i på ikonet, betyder det at din Pixel er aktiv.

Hvis du klikker på ikonet, kan du yderligere se hvilke hændelser som er blevet registreret.

På billedet her kan du se at der er et grønt flueben ud fra Page Views. Det betyder at vores Pixel fungerer korrekt, og der er blevet registreret en sidevisning.

Pixel Helper

Hvis der derimod er et gult eller rødt tegn, betyder det at der en fejl i din Pixel. Her kan du trykke på fejlen og få en uddybning på problemet, og se hvad der skal rettes til.

Hvis du har grønt lys – tillykke! Du har ny succesfuldt integreret Facebook Pixel på din hjemmeside. Nu er det tid til at spore flere hændelser.

 

Opsæt flere Pixel hændelser

Der er flere måde at opsætte hændelser på. Man kan sætte dem ind i headeren på hjemmesiden, opsætte dem via Google Tag Manager, eller man kan bruge Facebooks opsætningsværktøj.

I denne artikel fokuserer vi på den nemmeste og mest simple løsning, så du kan være 100% fri for at skulle kode. Det gør vi ved at bruge opsætningsværktøjet.

Du finder opsætningsværktøjet ved at navigere ind på din Pixel i hændelsesadministratoren. Her klikker du på knappen Opsætning -> Opsæt nye hændelser -> Brug Facebooks værktøj til opsætning af hændelser.

Opsæt hændelser

Indtast din hjemmeside og tryk videre. Bemærk at du skal være administrator på Pixel før du kan opsætte hændelser.

Din hjemmeside vil nu blive åbnet op i et nyt vindue, med Facebooks opsætningsværktøj.

Facebook opsætningsværktøj (9)

Med værktøjet er der 2 måder du kan spore en hændelse på.

  1. Ved at spore en knap
  2. Ved at spore en webadresse
 

Jeg foretrækker at spore hændelser ved at spore webadressen, da den giver mere nøjagtigt data.

Vil du f.eks. spore en Lead, gør du dette ved at navigere over på den takkeside der bliver dirigeret over til, når din kontaktform indsendes med oplysninger.

Her trykker du på spor en webadresse og vælger den hændelse du vil spore, i dette tilfælde Lead.

Spor hændelse lead (10)

Har du ikke en takkeside til din kontaktform, kan du i stedet bruge den anden metode ved at spore når der bliver trykket på en knap.

Ulempen ved dette er, at hvis der er en som trykker på knappen du spore som en lead og der sker en fejl og formen ikke bliver indsendt, vil der stadig blive registreret en lead.

Derfor er første valg at spore webadressen, og kun hvis dette ikke er muligt, spore tryk på knap.

 

Andre hændelser der kan spores

Andre eksempler på hændelser der kan spores med hændelsesværktøjet:

Visning er indhold. Her kan du spore bestemte visninger af din side. Det kan være din kontaktside hvis du har en servicevirksomhed, eller produktsider hvis du har en webshop.

Abonner. Her kan du spore hvis der nogen som tilmelder sig din emailliste. Igen ved at spore takkesiden de bliver ført over på efter at have tilmeldt sig, og som anden prioritet knappen de trykker på for at tilmelde sig.

Der er masser af forskellige hændelser du kan spore med værktøjet, i alt 17 i skrivende stund. Hvilke hændelser der er relevante at spore for lige netop dig, kommer an på din virksomhed.

Når du har sporet alle de ønskede hændelser, trykker du blot på afslut opsætning.

Igen bør du teste at hændelserne er sat op korrekt og virker som de skal. Det gør du på præcis samme måde som beskrevet tidligere oppe i artiklen.

Har du igen grøn lys på din Pixel Helper – endnu en gang tillykke!

Nu har du ikke kun integreret Pixel, men også opsat hændelser så du kan få endnu mere ud af din markedsføring på Facebook.

 

Pixel målgrupper

Når din Pixel har samlet tilstrækkelige data, kan du begynde at lave målgrupper som du kan målrette dine annoncer til.

Der er 2 typer målgrupper du kan lave med Facebook Pixel. Brugerdefineret målgrupper og kopimålgrupper.

Begge typer målgrupper er super værdifulde og effektive. I langt de fleste tilfælde overgår de interessebaserede målgrupper.

Det er uden tvivl en af Facebooks bedste redskaber og kan være guld værd for din markedsføring.

 

Brugerdefineret målgrupper

Brugerdefineret målgrupper, er målgrupper lavet ud af fra datakilder. Det kan være en emailliste du uploader, folk som har interageret med din Facebook eller Instagramside, eller det kan være fra hændelser sporet af Pixel.

For at lave en brugerdefineret målgruppe ud fra Pixel data, kan du fra din Pixel trykke på Opret målgruppe -> Brugerdefineret målgruppe.

Her kan du vælge hvilken hændelse du ønsker at lave en målgruppe ud fra. Det kan f.eks. være alle besøgende på din hjemmeside de sidste 30 dage.

Brugerdefineret målgruppe (11)

Når du har valgt dine kriterier og navngivet målgruppen, trykker du blot på opret målgruppe. Det tager ca. 30 min. for Facebook at lave din målgruppe, og den er efterfølgende klar til brug.

Du kan tjekke status på din målgruppe ved at navigere over til ’’Målgrupper’’ værktøjet i din Business Manager.

Du skal som minimum have 100 hændelser på 30 dage for at lave en brugerdefineret målgruppe ud fra en bestemt hændelse.

 

Kopimålgrupper

Når du har lavet din brugerdefineret målgruppe, kan du nu lave en kopimålgruppe af den.

En kopimålgruppe, er en målgruppe som ligner en given brugerdefineret målgruppe.

Det betyder, at laver du f.eks. en kopimålgruppe af din brugerdefineret målgruppe som består af hjemmesidebesøgende, finder Facebook de personer på Facebook som ligner dine hjemmesidebesøgende mest muligt.

For at lave en kopimålgruppe trykker du på Opret målgruppe -> Kopimålgruppe.

Her er der 3 ting der skal gøres for at kunne oprette kopimålgruppen.

  1. Vælg den brugerdefineret målgrupper du vil lave kopimålgruppen ud fra
  2. Vælg målgruppelokation
  3. Vælg størrelse på din kopimålgruppe, ud fra procentdel af din målgruppelokation

I eksemplet her ser du en kopimålgruppe på 1% af folk i Danmark, af alle besøgende på briixmarketing.dk fra de sidste 30 dage.

Kopimålgruppe

Det betyder at Facebook nu finder den 1% i Danmark, der ligner de besøgende på briixmarketing.dk mest muligt. Det bliver en målgruppestørrelse på 41.800.

Ønskes en større målgruppe, kan der vælges helt op til 10%.

Igen skal Facebook bruge ca. 30 min. på at lave målgruppen, og den er efterfølgende klar til brug.

 

Facebook Pixel Indstillinger

Som nævnt tidligere, skal man være administrator på en Pixel for at kunne opsætte hændelser.

Er i flere i virksomheden som har behov for at administrere Pixel, eller skal i have en ekstern virksomhed til at hjælpe jer, kræver at det at de får adgang til den.

Det gør du ved, inde i din Pixel, at navigere ned til indstillinger ude i venstre side. Under deling trykker du op knappen ’’Del med en virksomhed’’.

Her tager Facebook dig over til din virksomhedsindstillinger, hvorfra du kan administrere din Pixel, og give andre personer eller partnere adgang.

Pixel indstillinger

Ønsker du at tilføje en person til din Pixel, skal du blot trykke på knappen, vælge personen og hvilken slags adgang de skal have.

Hvis de skal have mulighed for f.eks. at opsætte hændelser, skal der som sagt vælges administrator adgang.

Ønsker du at tilføje en partner til at administrere din Pixel, trykker du på knappen tilhørende dertil. Her skal du bruge virksomhedens-ID på den virksomhed du ønsker skal have adgang.

 

Konklusion

Hvis du har fulgt instrukserne i artiklen har du nu lært følgende:

  • Hvordan man integrerer Facebook Pixel på en WordPress hjemmeside
  • Hvordan man opsætter Pixel hændelser
  • Hvordan man tjekker om Pixel fungerer korrekt
  • Hvordan man laver brugerdefinerede målgrupper ud fra Pixel data
  • Hvordan man laver kopimålgrupper ud fra dine brugerdefinerede målgrupper
  • Hvordan du giver personer og/eller virksomheder adgang til Pixel
 

Du har nu taget det første og mest fundamentale skridt for succesfuldt at markedsføre din virksomhed på Facebook. Du kan nu gå i gang med at lave din første Facebook annonce – sådan!

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er Facebook Pixel?

Facebook Pixel er et lille stykke kode som sættes ind i headeren på din hjemmeside. Her registrerer den dine besøgende og deres aktivitet, og sender disse data tilbage til Facebook. Den data bruger Facebook til at give dig de bedste muligheder, for at få mere ude af dine Facebook annoncer, og er i sær utrolig værdifuld til retargeting.

Hvordan installerer jeg Facebook Pixel?

Der er flere måder at installerer Facebook Pixel på din hjemmeside. Er du bekendt med kodning, kan du sætte Pixel koden direkte ind i din hjemmesides header. Har du en WordPress hjemmeside, kan det nemt gøres ved at downloade et plugin, og her sætte Pixel ID’et ind. Facebook tilbyder også installering via forskellige partnerintegrationer som blandt andet Shopify, Prestashop og Magento. Yderligere kan Pixel integreres via Google Tag Manager.

Hvad er fordelene ved Facebook Pixel?

Fordelene ved Facebook Pixel er at du får vist dine annoncer til de rette personer, og dermed får det meste ud af din annoncering og annoncekroner. Du kan optimere dine annoncer efter ønskede handlinger, som f.eks. køb, og dermed øge dit salg. Samtidig kan du måle resultaterne fra dine annoncer, og dermed få en bedre forståelse for effekten af din annoncering, og hvad der virker.

Skal jeg kunne kode for at installere Facebook Pixel?

Hvis du har en WordPress hjemmeside, eller benytter en af de mange platforme som Facebook tilbyder partnerintegrationer med, er svaret nej, du skal ikke kunne kode for at installere Facebook Pixel på din hjemmeside. Her skal du typisk blot kopiere dit Pixel ID, og sætte det ind i et felt via et WordPress plugin, eller i den valgte partner platforms indstillinger.

Om forfatteren
Om forfatterenNick Brix
Read More
Nick er stifter af Briix Marketing og hjælper til dagligt virksomheder med at skaffe kunder og skabe vækst i deres forretning. Spidskompetencer er annoncering på Facebook og Instagram, samt udvikling af markedsførings strategier.

50 Skarpe Tips Til Bedre Annoncering På Facebook Og Instagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sulten efter mere viden?

Klar til at opgradere din virksomhed?

Send en besked og bliv kontaktet til en snak eller en gratis strategi konsultation, og lad os se hvordan vi kan få løftet din virksomhed til nye højder.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser.

Udfyld dine oplysninger og bliv kontaktet til en uforpligtende samtale

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram

Indtast dit navn og din Email og få sendt de 50 tips direkte til din indbakke…

Du bliver samtidig tilmeldt Briix Marketings Emailliste. Du kan altid nemt afmelde dig igen.

Få adgang til 50 skarpe tips til bedre annoncering på Facebook og Instagram